Församlingar kan slippa sätta upp laddstolpar

Bilar med laddstoplar

Obligatoriskt för församlingar? Laddning av elbilar. Foto Henrik Montgomery/TT

Regeringen vill inte tvinga trossamfunden att installera laddstolpar. Trots klimatkrisen ställer sig Svenska kyrkan bakom förslaget.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Klimat Begravning
Bilar med laddstoplar

Obligatoriskt för församlingar? Laddning av elbilar. Foto Henrik Montgomery/TT

Det har sedan tidigare funnits krav på att nyanlagda parkeringar med minst 20 platser ska erbjuda laddning för elbilar. Från och med den 1 januari 2025 utökas den regeln till att gälla alla parkeringar, något som får stora konsekvenser för Svenska kyrkan och andra trossamfund med ansvar för sammanlagt tusentals parkeringar.

Men regeringen vill mildra reglerna. För en dryg månad sedan skickade Klimat- och näringslivsdepartementet ut ett förslag på remiss som går ut på att ideella organisationer och trossamfund ska undantas, detta för att inte öka deras administrativa och ekonomiska börda. 

Elbilsägare laddar helst hemma

Enligt departementets promemoria finns det flera faktorer som talar för en lättnad. Det har visat sig att elbilsägare föredrar att ladda bilen hemma och om den laddas under en resa är snabbladdare populära. De församlingar som känner sig tvingade att göra en installation av laddstolpar skulle förmodligen välja långsamma laddare eftersom dessa är billigare. Det finns därför en risk för att församlingarnas laddstolpar inte skulle utnyttjas så flitigt. 

Sveriges kristna råd (SKR) och Svenska kyrkan är två av de remissinsatser som svarat på regeringen förslag. Båda bejakar huvudlinjen.

- Det är självklart att trossamfunden vill stötta den gröna omställningen. Samtidigt är församlingarnas förutsättningar så olika, säger Benjamin Ulbricht på SKR.

Bättre utan tvång

Svenska kyrkan är inte motståndare till satsningen på laddstolpar, men vill inte se ett tvång. Caroline Strömbäck, enhetschef för diakoni och hållbar utveckling på kyrkokansliet, menar att utbyggnaden måste göras utifrån behoven i församlingarna.

- Blir det lagkrav kan det innebära att laddstolparna installeras där de inte gör nytta, till en stor kostnad, säger hon.

Men är det inte viktigt att kyrkan bidrar till omställningen?

- Vi tycker ambitionen i grunden är positiv, men ett frivilligt åtagande baserat på lokala behov är bättre. Det är en stor investering, och det är bättre om församlingarna kan fatta beslut i egen takt. Det är kanske andra satsningar som är viktigare att prioritera för klimatomställningen? Kanske behöver man planera för att köpa in elbilar parallellt med installation av laddstolpar, säger Caroline Strömbäck. 

Svenska kyrkan kan hamna utanför

Både SKR och Svenska kyrkan betonar i sina svar att reglerna bör skrivas så att församlingar verkligen får undantag, till exempel genom att trossamfund nämns explicit. Enligt förslaget ska kravet inte gälla byggnader som ägs och används av ideella organisationer som är små eller medelstora företag enligt EU:s definition, och som inte heller är knutna till större organisationer.

- Självförståelsen i många samfund är ju att församlingarna är del av något större. Men vi tror ändå inte att det ska bli ett problem då regeringens intention är så tydlig, säger Benjamin Ulbricht på SKR.

För Svenska kyrkans del kompliceras saken av ansvaret för begravningsverksamheten. Enligt förslaget så får ideella organisationer enbart syssla med religion, välgörenhet och liknande ändamål för att undantas. Ett pastorat som ansvarar för begravningsverksamheten, eller en församling som till exempel driver en förskola, skulle kunna falla utanför den kategorin.

- Det är viktigt för oss att detta blir klarlagt. Vi vill inte hamna i en situation där tillsynsmyndigheterna tolkar detta olika i olika delar av Sverige, säger Caroline Strömbäck.