Kär i Gud? Det må man vara i frikyrkan. I luthersk miljö sitter liknelsen långt inne. Sammansmältningen med Gud – att den likt alla förälskelser innebär att man bara har ögon för varandra; transformationens mysterium – att jag blir en annan och samtidigt äntligen fullt ut mig själv. Trots det existentiella djupet kan den nya gudshängivenheten framstå som naiv och svärmisk.
Då hjälper det inte att även Svenska kyrkan talar om hur alla människor är Guds barn eller förmedlar Höga visans liknelser mellan den himmelska och den jordiska kärleken. Den lutherska fromheten är handfast och sjåpar sig inte.
Samtidigt: Parallellt med känslosamheten faller den nya fromheten tillbaka på en välkänd religiös profil – de så kallade kulturkatolikerna, som sedan Birgitta Trotzigs dagar förenat betoningen av känslans kompass med idealet om ett skarpt intellekt.
Ytterligare två begrepp märks i dagens fromhetslängtan. Avskildhet och erfarenhet. Båda kan ses som en reaktion på en senkapitalistisk konsumtionstillvaro där natur och kroppar förtingligats och där människan gjorts utbytbar. I utforskandet av det bortomvärldsliga och i betoningen av det personligt unika upprättas en zon dit det moderna inte nått.
Den fungerar också som skyddsrum. Som nämnda Sara Parkman själv uttryckt det: ”När världen är orolig – och just nu är det väldigt oroligt – kommer sådana vågor. Vi kan inte hålla på och leta efter lycka i konsumtion, utan vi måste hitta andra rum att få vara i”.
Dock hör varken avskildheten eller erfarenheten till Svenska kyrkans paradgrenar. Ett helg-retreat, visst. Men det är till göromålen i världen vi är kallade.
Och självklart vill kyrkan verka för en personligt berörande tro. Men till den sekulariserade människan vänder man sig snarare med budskapet om en kyrka som tror åt den som inte själv orkar eller kan.
Svenska kyrkan är långt ifrån osynlig i dagens kulturoffentlighet. Tvärtom märks ett allt starkare erkännande av kyrkan som ideologisk fanbärare för de goda värdena i samhället. Vi kan kalla den Björn Wiman-andligheten. I sina krönikor lyfter Dagens Nyheters kulturchef religionens och andlighetens roll i kampen mot klimatförändringarna.
Men även om hållningen kan ha sina sentimentala fläckar handlar den inte om fromhetslängtan utan om att man uppskattar att det finns en aktör som Svenska kyrkan, med sitt enorma kulturarv och sin roll som kreddig partner i det kollektiva arbetet för människovärdet.
När allt ovan är sagt måste man ändå konstatera att Svenska kyrkans kanske största fromhetsutmaning ligger på ett helt annat plan. Fromheten har många sidor. Den ena är innerligheten. Den andra är dygden.
Än starkare än mindfulness-föreläsarna hörs den sekulära dygdens predikanter med sitt budskap om kroppens och själens förvandling, läs: späkning. Ur folkligt perspektiv är ett genomfört ultramaraton höjden av fromhet. Och den har aspiranter i mängd.
Du duger som du är, säger Svenska kyrkan.
Den avgörande frågan är hur det erbjudandet landar i en tid då människor längtar efter transformation. Oavsett om den kanaliseras via klosterdrömmar eller en månad utan socker. ■