I trons kristid finns ett mål visar ny "utomordentligt viktig" bok

Christer Abrahamsson har skrivit en utomordentligt viktig bok, menar recensenten Christian Braw.

Christoffer Abrahamsson har skrivit en krishandbok för troende. En utomordentligt viktig bok.

Christian Braw läser Med Gud i verkligheten.

Vad gör man i trons kriser? De är inte unika, tvärtom är de en normal erfarenhet bland kristna. Gud verkar ha dolt sig, svarar inte, allt som var högt och heligt verkar tomt och irrelevant. Vad är det som har hänt?

Christoffer Abrahamsson, präst i Lötenkyrkan i Uppsala, bearbetar detta i en mycket värdefull liten bok, Med Gud i verkligheten (EFS Budbäraren). Han visar att upplevelsen av Guds frånvaro och trons overklighet inte alls är en katastrof. Det är tvärtom Guds sätt att föra oss till andlig mognad.

Krisupplevelsen kan beskrivas som en öken eller en natt. Christoffer Abrahamsson belyser detta med Jesu frestelser under fyrtio dagar i öknen. I den bibliska berättelsen tillkommer en annan aspekt. Öknen är i det sammanhanget också demonernas tillhåll. Den aspekten berörs inte.

I stället faller tyngdpunkten på uthålligheten och väntan. Ökentiden är en träning inför större uppgifter. Träning till vad? Christoffer Abrahamsson pekar på fem fält: Ärlighet, uppmärksamhet, gemenskap, mysteriet, överlåtelse. När dessa verkligheter mognar kan hela livet bli en gudstjänst. Det är målet.

Detta är en utomordentligt viktig bok, präglad av djup och genomreflekterad personlig erfarenhet. Det som här skildras är lika relevant för tonårsgruppen som för syföreningsdamen, körmedlemmen och den erfarne kyrkopolitikern.

Var och en som är i närheten av verklig kristen tro får uppleva något liknande. Utan vägledning kan troslivet glida ut i likgiltighet eller förnekelse. Men med den vägledning Christoffer Abrahamsson ger kan krisen leda till mognad, kraft och vidsynthet.

Fakta: Bok

Med Gud i verkligheten

Christoffer Abrahamsson

EFS Budbäraren

Taggar:

Recension Bok

Christian Braw

Jens
En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar!