Under några år ville inte Julia Jonasson, 20 år, berätta att hon var troende. Hon orkade inte.
– Jag var alltid tvungen att försvara mig. Hela tiden kände jag mig ifrågasatt. Jag visste ju vad jag trodde och kände, men det var jobbigt att alltid behöva gå i försvarställning.
– Fördomsfulla kommentarer som: du är ju sån och sån för att du är kristen, du går väl i kyrkan varenda söndag eller man kan väl inte tro på en gubbe uppe på ett moln heller, var vanliga. Till slut blev jag tyst. Jag ville inte höra allt det där.
Nu har det gått några år och Julia Jonasson har en annan säkerhet.
– Jag är lite äldre och jag har insett att min tro är min tro och de andra får tro vad de vill.
Nyligen deltog Julia Jonasson i ett helgläger som hennes hemförsamling Ramnäs-Sura ordnade. Tio unga vuxna, mellan 20 och 25 år, talade om tro och omgivningens attityder under ledning av bland annat församlingspedagogen Petter Svärd.
– Det kändes skönt att få dela erfarenheter från vardagen och uppleva att vi har ungefär samma erfarenheter. Och så känns det bra att på ett mer personligt plan få utforska sin tro, diskutera och prata med andra där alla delar grundsynen.
I dag går Julia Jonasson i Västerås konstskola och hon vet ännu inte ”vart livet tar henne”. Men hon hoppas kunna engagera sig på något sätt i kyrkan, kanske som volontär.
– Det jag vill säga till andra unga troende, som kanske befinner sig där jag var, är: prata! Jag vill gärna peppa unga att våga stå upp för sin tro. Det hjälpte mig att samtala med andra i samma sits, då kunde jag utveckla min tro och bli trygg i den. Det är okej att vara troende. Att en biskop, som vår här i Västerås, är aktiv i sociala medier betyder mycket för att hjälpa unga, det ger ett sammanhang och stöd.
På samma läger deltog Elin Fridström, också från Sura-Ramnäs församling där hon fortfarande är ungdomsledare samtidigt som hon studerar till socialpedagog. Hon var tidigare ungdomsrådgivare i Västerås stift. Mot slutet av sin tid som ung rådgivare, gick Elin Fridström Västerås stifts grundkurs. Där gjorde hon sitt slutarbete om unga kristna och deras omgivning.
– Det visade sig att alla unga kristna som jag pratade med hade ungefär samma erfarenheter. Omgivningen, alltså våra jämnåriga, kommenterade saker som att vi inte fick vara klädda hur som helst, till exempel i shorts och linne, att de trodde att vi tvingades gå i kyrkan, att vi var tvungna att be, att vi inte fick göra som vi ville. Men även äldre kunde säga konstiga saker.
– Vi som troende var tvungna att förklara oss och det var jobbigt att det vi tror på och står för, inte är självklart utan skulle ifrågasättas.
På frågan varför det är så här, svarar Elin Fridström att Sverige blivit ett land där religionen fått mindre och mindre plats. Det gör den till något främmande och annorlunda.
– Man förstår inte längre varför man firar högtider som jul och påsk, kristendomens koppling till vår historia håller på att försvinna.