Hon nämner som exempel ett år när det hölls en återsamling för nyvigda präster. Då dök tre av männen inte upp när det var dags för mässa. Mässan leddes av en kvinna.
– Jag hade kunnat säga från början att de inte skulle vara med. Det hela var subtilt, men ändå ganska tydligt.
Ett motstånd som inte visades helt öppet
Panelsamtalet på konferensen utvecklas efter hand till ett gruppsamtal. Många av de drygt 40 närvarande vill vara med i diskussionen. Flera beskriver att de just under sin tid på Skui mött manliga studenter som gett uttryck för övertygelsen om att kvinnor inte borde vara präster. Det sades inte alltid helt öppet, utan mer inlindat i diskussioner i eller utanför klassrummet. Eller efter några glas vin. Vittnesmålen kommer både från kvinnor som gått utbildningen för en tid sedan och från nyvigda.
– Det här är ju unga män, så det är som att det uppstår nya små frön som gror, även om motståndet inte finns på det stora organisatoriska planet, säger Rebecka Tudor-Sandahl.
Sitta kvar när åsikter uttrycks
Flera deltagare på konferensen ger uttryck för en kärlek till en mer traditionell högkyrklig liturgi. Det kan ge upphov till dubbla känslor, eftersom de ideologiskt inte känner sig hemma i den konservativa miljön. En av dem som reser sig mot slutet beskriver hur viktigt det är för henne att kunna ha en liberal teologi, vara feminist, vara kvinna, vilja bli präst och samtidigt använda en högkyrklig liturgi.
– Det är inte alltid enkelt att ställa sig upp under nattvarden och veta att alla de andra som står upp är personer jag egentligen inte håller med om någonting. Men jag vägrar att låta bara dem få del av all den här rikedomen som vi har i våra kyrkliga traditioner. Vi får knäböja, tända rökelse och korsteckna. Det kommer inte automatiskt med ett paket av kvinnofientliga åsikter.
Samma kvinna säger också att hon tror på dialog och att ”sitta kvar vid bordet” där dessa åsikter uttrycks.
Kvinnor som präster i Svenska kyrkan
(Läser du i mobilen, vänd på telefonen)