När är det rätt att föra krig? Kan det någonsin vara det? Bör Nato aktivt stödja Ukrainas försvar?
Rysslands invasion av Ukraina har aktualiserat frågor som åtminstone inte jag funderat över på ett bra tag. Jag reagerar därför när jag läser i nyheterna den 16 mars om att Internationella domstolen i Haag beordrat Ryssland att upphöra med sin invasion, eftersom de inte sett några bevis för att kriget skulle vara motiverat.
Kan det verkligen finnas något sådant som ett motiverat krig? Spelar det verkligen någon roll vad en domstol menar? Som bekant upphörde Ryssland inte med invasionen trots domstolsutslaget.
Själva idén om att en domstol kan yttra sig om ett krig är motiverat eller inte går historiskt tillbaka på det som brukar kallas läran om det rättfärdiga kriget.
I den kristna kyrkan har läran en lång tradition. Visserligen var den kristna rörelsen före Konstantin väsentligen pacifistisk. I takt med att kyrkan blev en alltmer etablerad del av det romerska riket konfronterades den dock med frågor som huruvida kristna kunde vara soldater och om den politiska makten kunde ha ett ansvar för människors väl och ve.
Augustinus anknöt på 400-talet till den antika läran om det rättfärdiga kriget, framför allt till konsuln och filosofen Cicero, och bildade skola. Läran togs upp och förfinades i den kanoniska lagen och av Thomas av Aquino. Även efter reformationen har Martin Luther, Jean Calvin, Karl Barth och andra ledande teologer förespråkat versioner av den. Också den moderna folkrätten har anknutit till läran.
Kritiker har hävdat att en lära om det ”rättfärdiga” kriget låter ungefär som en lära om en ”rättfärdig” otrohet. På vilket sätt skulle ett slags juridisk lära kunna motivera något som i sig är ont? Men riktigt så enkelt är det inte.
Läran om det rättfärdiga kriget utgår från vad som brukar kallas ”moralisk realism”, det vill säga insikten eller åsikten att krig är en mänsklig realitet vare sig vi vill det eller inte, åtminstone i det bristfälliga tillstånd vi lever nu. Dess poäng är inte att legitimera krig utan att begränsa dem genom att uppställa vissa kriterier för vad som är motiverat och vad som inte är det. Krig är inte ett rättslöst tillstånd.
Vad vi än kan ha för åsikt om läran om det rättfärdiga kriget som sådant är det intressant att titta på dess kriterier. Dessa hjälper oss att tänka över kriget.
De första kriterierna rör rätten att föra krig (jus ad bellum). Finns det ett legitimt skäl att inleda ett krig? Domstolen i Haag tyckte inte Ryssland hade något legitimt skäl, även om de hävdade att det var en förebyggande åtgärd, men däremot låter det rimligt att tänka sig att Ukraina har rätten på sin sida när de försvarar sig mot Rysslands invasion.
Vidare: är de som beslutar om kriget legitimt tillsatta? Finns det något skäl att tro att framgång är möjlig? Finns det andra vägar att försöka lösa konflikten? Och, inte minst, finns det skäl att förmoda att krig verkligen kan förhindra något ont och åstadkomma något gott?