Nu har ett nytt avtal skrivits med en ny leverantör av lönesystem för Svenska kyrkans Löneservice. Lönesystemet planeras att tas i drift under våren 2025.
– Då kan man fråga sig varför detta tar så lång tid. När man köper andra nya it-system så kan man köpa dem färdiga. Men när det rör sig om att bygga ett lönesystem så ska det vara anpassat utifrån den specifika organisationen, och det tar tid, säger Per Starke, chef med ansvar för samverkan och digitalisering.
Blir det nya systemet dyrare för dem som väljer att ansluta sig?
– Nej, det ser vi inte att det blir. Sedan kommer lönesystemet att byggas på med HR-funktioner såsom personalscheman och las-hantering.
Finns det någon risk för inkörningsproblem?
– Ett minus är att de som vill ansluta sig vid årsskiftet 2024-2025 får vänta några månader på införandet. Men det kommer bli ett mycket mer attraktivt system än idag med mer automatiseringar och fler funktioner, säger Per Starke.
Avtal sades upp
Det nuvarande systemet är byggt för en mindre organisation än Svenska kyrkan rent databasmässigt och kan inte hantera alla anställdas löner, den dag alla församlingar har anslutit sig. Det kan heller inte hantera arvoden till förtroendevalda utan bara löner. Systemet har funnits länge och fanns redan innan beslutet i kyrkomötet 2019 om att etablera ett nationellt lönecentrum.
För att kunna hantera alla löner skrevs ett avtal 2021 med en leverantör av ett nytt lönesystem som skulle tas i bruk 2023. I våras skrev Kyrkans Tidning om att avtalet sagts upp på grund av att leverantören inte kunnat leverera de funktioner och prestanda som stod i avtalet.