Sedan förra året pågår kommunikationssatsningen En närvarande och synlig kyrka på nationell nivå. Syftet är att nå människor med svag relation till kyrkan. Som en del i detta ska ett särskilt fokus i år läggas på gruppen unga vuxna. Under kyrkans digitala kommunikationsdagar Digikom förra veckan presenterades en analys av den gruppens inställning till kyrkan som ska ligga till grund för den kommande satsningen.
Kyrka viktig – men inte för mig
Något som återkommit i analysen är att de unga vuxna ser på Svenska kyrkan som en plats som främst är till för ”de kristna” vilket är en grupp de själva inte identifierar sig med.
Samtidigt finns det bland de unga ett ökat intresse för andlighet och för mental hälsa. De tycker att Svenska kyrkan fyller en viktig funktion som en plats för gemenskap och existentiella frågor, men ser inte att deras egen tro utgör en tillräcklig grund för delaktighet i en församling.
– Tillsammans har vi här en intrikat uppgift i att höja kunskapen och känslan av relevans i den här gruppen, sa Magdalena Widmark, analysansvarig på Svenska kyrkan under kommunikationsdagarna.
Digitalt stöd för psykisk hälsa
Under våren ska ett långsiktigt kommunikativt koncept tas fram för gruppen 16-30 år. Intresset för mental hälsa fångas upp genom att ett digitalt stöd på temat existentiell hälsa utvecklas.
Senare under året kommer en kampanj lanseras som även församlingar, pastorat och stift kan använda i sina kanaler. Men hur innehållet i den kommer se ut är inte klart eftersom arbetet med den inte startat än, meddelar Svenska kyrkans presstjänst.