Undersökningen Orvesto konsument genomfördes under perioden 1 januari till 30 april i år.
För Kyrkans Tidnings del har antalet läsare av papperstidningen ökat från 98 000 läsare per nummer för hela 2019, till 101 000 läsare per nummer under våren 2020.
Sedan tillkommer de digitala läsarna, som också blir allt fler, men som Orvesto inte har undersökt. Det senaste året har den digitala läsningen ökat med 40 procent, visar tidningens egna statistik.
Vad beror det stora intresset på?
– Vi har ett fantastiskt nyhetsarbete och ett unikt tips- och inspirationsmaterial som är skräddarsytt för Svenska kyrkan, säger Brita Häll, Kyrkans Tidnings redaktionschef.
– Vi vet också sedan tidigare att våra läsare vill ha mer teologi. Det har vi lyssnat på och gett utrymme för fler essäer i huvudtidningen. Vi har också djupdykt i några teologiska frågor i vår bilaga Tanke & Tro. På läsarnas reaktioner märker vi att det har gjort tidningen ännu mer attraktiv.
Kyrkans Tidning ges ut av Verbum AB, en del av Berling media AB, där Svenska kyrkan är en av flera delägare. Tidningen finansieras helt av prenumerations- och annonsintäkter.
Coronapandemin har slagit hårt mot en redan krisande mediebransch och Kyrkans Tidning är inget undantag.
– Det är tuffa tider i mediebranschen och vi är verkligen tacksamma för alla som prenumererar på och annonserar i Kyrkans Tidning. Det är tack vare dem vi kan fortsätta erbjuda opartisk nyhetsbevakning och granskning på vårt bevakningsområde, säger Inger Wallin, KT:s chefredaktör.