Kyrkostyrelsen: Stiften bör samarbeta mer när ekonomin krymper

Utredningen "Att kroka" arm" öppnar för mer samverkan mellan stiften. Det förordar också Wanja Lundby-Wedin, kyrkostyrelsens förste vice ordförande. Foto: Mikael M Johansson

Stiften kommer att få större ansvar i framtiden. Det tror kyrkostyrelsen, som menar att nationell nivås uppdrag måste begränsas.

Stiftssamverkan ligger i tiden. I våras presenterades kyrkostyrelsens utredning ”Att kroka arm – om ökad stiftssamverkan”, och i kyrkostyrelsens budgetskrivelse till årets kyrkomöte är stiftssamverkan ett viktigt tema.

Samverkan underlättar

Kyrkostyrelsen pekar på att kyrkans minskade intäkter kommer att ställa krav på nya sätt att arbeta. Styrelsen menar att nationell nivå redan idag har svårt att hantera alla uppdrag som läggs på kyrkokansliet av kyrkomötet, och ser därför en framtid då stiften tar ett bredare ansvar.

- Vi har frågor som rör stift och församlingar på nationell nivå, och vi har i uppdrag att främja stiften. Det vi ser är att fler frågor kan hanteras genom en ökad samverkan mellan stiften, säger Wanja Lundby-Wedin, förste vice ordförande i kyrkostyrelsen.

Redan idag samverkar stiften direkt med varandra i frågor som till exempel rör utbildning, telefonilösningar och pilgrimscentrum. Kyrkostyrelsen tror att fler områden kan bli aktuella.

Kyrkoordningen hindrar inte

- Det arbete som tjänar på att göras på ett ställe ska ligga på nationell nivå, men om det fungerar bättre på stiftsnivå ska det göras där. Ett aktuellt exempel är Ung resurs, där stiften skulle kunna samverka utan att vara beroende av nationell nivå, säger hon.

Utredningen ”Att kroka arm” kom fram till att det egentligen inte finns några bestämmelser i kyrkoordningen som förhindrar en fördjupad samverkan mellan stiften. Det finns dock skrivningar som kan vara svårtolkade, och kyrkostyrelsen lägger därför fram förslag på ändringar i kyrkoordningen som under hösten 2024 kommer att remitteras till stiften.

Ett av förtydligandena handlar om ansvar. Även om ett stift enligt kyrkoordningen har ett uttalat ansvar för ett område, så innebär det inte att varje enskilt stift måste ha en person anställd som utför uppgiften. Ett mindre stift, med begränsade resurser, kan till exempel samverka med andra stift för att lösa olika uppgifter.

Önskan, inte beslut

- Det behöver vara tydligt att även om man är ansvarig för en fråga så behöver man inte utföra den själv. Men det är egentligen ingen förändring i ansvar, säger hon.

Även om det finns en önskning om att stiften ska gå i denna riktning så är Wanja Lundby-Wedin tydlig med att stiften är självständiga, och att det är stiften själva som beslutar om eventuell samverkan.

- Vi har under flera år haft dialog med stiftsstyrelsernas presidier, och det har varit mycket fruktbart. Presidierna är inte beslutsmässiga församlingar, men vi är överens om hur vi hanterar frågor och då går det att komma framåt.

Nytänkare
Jag upplever att det inom pastorat/församlingar är precis tvärtom med minskade medel sluter man sig och vill inte samverka. Man månar mer om sin görsamlingsgräns än någon gång tidigare. Hurska detta kunna genomföras? Jag önskar att man samverkade mer över gränserna och tar del av varandras kompetens på ett annat sätt än idag. Samverkan är framtiden både inom kyrkligt och o samhället i övrigt.
Centrum
Precis som regionerna/landstingen enligt många politiker har misslyckats med att ansvara för sjukvården och därför måste bortrationaliseras och ansvaret övergå till centrum dvs staten. Så måste stiften avskaffas och därmed sparas stora belopp på stiftens administration och löner till en grupp biskopar med flera. Motto: ett land, en religion, en biskop.
Per
Om vi bortser från att det låter som en bekant slogan från Tyskland från 30-talet kan jag ge "Centrum" ett visst erkännande ändå. Svenska kyrkan befinner sig i en pågående kollaps och det är bara en tidsfråga innan medlemstalet är så litet att man lika gärna kan omorganisera till ett enda stift.
Nationell styrning
Stiften måste avskaffas. Ersättas med en nationell styrning. Precis som vi har ett riksomfattande försvar och inte en general och ett försvar för varje region.
BGOL
Alla siffror visar tydligt, att Svenska kyrkans bästa tid är förbi. Klok idé att organisera kyrkan i ett enda stift. Katolska kyrkan har det så, och biskopen hinner varje år besöka de 40-talet församlingarna i stiftet. Dagens biskopar kan bli prostar över tre-fyra större församlingar.
Kristian Lillö, kh Helsingborg, kpr Lunds stift
Så bra att ”stiften krokar arm”, och att församlingar därför också självklart i en episkopal kyrka behöver ta varandra i händerna och nu äntligen samverka i större enheter. Våra stifts små enheter behöver ju varandra liksom stiften behöver varandra. Alla delar samma verklighet och behöver varandra för att att inte längre vara utlämnade åt den lilla enhetens begränsningar och våndor. Förenade kan en bredd av kompetenser upprätthållas och hela spektret av den grundläggande uppgiften utvecklas och utföras både här i Sverige och faktiskt även i den världsvida kyrkan. Nu behövs en riktig folkkyrka som liksom då det begav sig tar sig an vår tids utmaningar istället för att förgäves försöka återskapa förgångna tiders kyrka. Läs Wingren! Se framåt. Gå framåt. Ta varandras händer. Bilda större enheter - tänk längre och inte som någon sade: Ah, javisst är det så som så många säger, men allt det där om större enheter, det får dom som kommer efter oss ta tag i. Till dig som upptäckt att det snart inte fungerar längre med den lilla bräckliga enheten och du som kan påverka och göra skillnad här och i den världsvida kyrkan, vädjar jag: Håll samman, gå samman!