Mats Hermansson slutar - "förtroende saknas"

Foto: Karl Melander

Efter en lång tid av problem med den psykosociala arbetsmiljön i Visby domkyrkoförsamling har kyrkorådet beslutat att Mats Hermansson ska sluta som domprost.

Uppdaterad med kommentar från biskopen

Vid sitt sammanträde i tisdags kväll diskuterade Visby domkyrkoförsamlings kyrkoråd arbetsmiljöproblemen i församlingen, vilket Sveriges Radio P4 Gotland var först med att rapportera.

– Kritiken riktas mot brister i hans chefskap och de gör att den psykosociala arbetsmiljön i församlingen inte är inte vad den ska vara. Huvudskyddsombudet och företagshälsovården bedömer att förtroendet för domprosten är så skadat att det inte går att reparera i närtid och som kyrkorådets ordförande är det min främsta skyldighet att värna att personalen mår bra, säger Inger Harlevi, kyrkorådets ordförande.

I mitten av maj lämnade huvudskyddsombudet i församlingen in en så kallad 6:6 a-anmälan - en begäran om arbetsmiljöåtgärd, till arbetsgivaren för att få problem åtgärdade. Enligt anmälan hade en arbetsmiljöenkät som personalen besvarat inte följts upp och lett till de angelägna förbättringar som behövdes.

– Det har varit en process igång som letts av församlingens skyddskommitté, den har bland annat inneburit justeringar i domprostens arbetsbeskrivning.

Men i samtalen som följde på anmälan gjorde alltså huvudskyddsombudet och företagshälsovården bedömningen att förtroendet för domprosten var för skadat.

-Så Mats har entledigats, men han fortsätter fram till en tidpunkt under hösten som vi bestämmer senare. Då ska han avtackas för allt han har gjort.

Inger Harlevi är glad över att  samtalen har kunnat föras i god ton.

– Det har varit väldigt roligt att arbeta med Mats och det är jättetråkigt att det blir det här resultatet, för han är idérik och uppskattad som en kyrkans röst i samhället.

– Detta är ett av de svåraste beslut jag har fattat som förtroendevald. Men de anställdas arbetssituation går först, säger Inger Harlevi.

Mats Hermansson, domprost i Visby, bekräftar att han kommer att sluta "på sikt".

– Det blir förmodligen under hösten eller till jul.

Kyrkorådets ordförande Inger Harlevi säger att förtroende saknas. Vad säger du om det?

– Vi har ständigt jobbat med arbetsmiljön, och har gjort genomlysningar varje år. I de enkäterna har det uttryckts att det är en dålig organisation, och jag som högsta chef har tagit emot kritik, säger Mats Hermansson.

–Man måste vara medveten om att en människa inte kan vara bra på alla grenar. I mitt uppdrag, vilket stod i sökprofilen när jag anställdes för elva år sedan, var att vara kyrka i samtiden i församlingen i Visby. Jag har satsat på konst, politik och har funnits i debatten på olika sätt.

Han tror inte att kontroverserna och stormarna under åren som domprost ligger till grund för att han nu måste sluta.

– Jag toppar statistiken när det gäller domkapitelanmälningar. Jag har tydligen hetsat upp folk med min teologi och kyrkosyn, och då har de anmält mig. Men jag har alltid känt att kyrkorådet har stöttat mig i arbetet med att förnya kyrkan. Känslan från kyrkorådet har alltid varit att de har stått bakom mig.

Mats Hermansson säger att han har ”bett om att få förstärkning” för att klara av uppdraget: en personalchef eller en domprostsekreterare. Men detta har han inte fått gehör för.

– Nu har kyrkorådet valt den här vägen.

– Förväntningarna på den nya domprosten var att göra kyrkan relevant i samtiden. Jag motsvarade detta och har levererat på de punkterna. Men jag var medveten om att jag behövde förstärkning.

Hur ser du på den här tiden?

– Jag har gjort elva år vid fronten kan man säga. Och jag har haft fantastiskt roligt under de här åren av lärande. Jag ser med stolthet på min tid i Visby och är inte det minsta ledsen eller förbittrad.

Är det något du ångrar eller skulle ha gjort annorlunda för att undvika den här situationen?

– Det är klart att man ser tillbaka på sitt eget bidrag till uppkomna situationer. Men det är inget avgörande tokigt eller så. Det här är kyrkorådets beslut, och jag kan förstå att de är tvungna att göra så här.

– Man blir aldrig populär i en stor organisation där man jobbar med nedskärningar. Jag har tagit bort drygt tio tjänster. Det skapar naturligtvis oro som man måste hantera i ett arbetslag.

Har du hunnit fundera på vad du ska göra härnäst?

– Nej, men någon läsare kanske har någon bra idé på vad man kan göra med en aktivistisk domprost som arbetar med teologisk reflektion och olika former av framåtvänd kyrka?

– Jag har inga hard feelings gentemot varken personal eller kyrkoråd. Jag går vidare.

Biskop Thomas Petersson skriver i en kommentar till Kyrkans Tidning att Mats Hermansson har "lyckats att på ett mycket bra sätt nå ut i media och samhälle för att lyfta och diskutera frågor om tro och liv".

– Domprostens sätt att öppna kyrkan och innovativt låta kultur och kyrka möta varandra har varit till stor tjänst för hela Svenska kyrkan. Jag vill särskilt lyfta fram arbetet kring Gotlands kyrkvecka och Almedalsveckan där Mats verkligen gör en stor insats. Kyrkorådets beslut handlar om arbetsledarfrågor och i ett arbetsgivarperspektiv.