Modern Stabat ­pater med avstamp i Pergolesis klassiker

Dramatikern Niklas Rådström har skrivit om papparollen. Foto: Janerik Henriksson/TT

Med ord av författaren och dramatikern Niklas Rådström och med musik av tonsättaren Pär Olofsson framförs ett urupp­förande om papparoll i orostid på Ersta kulturscen i Stockholm.

Papparoll och tillblivelse med avstamp i ett av de klassiska verken om Jesu moder vid korset, Pergolesis Stabat mater. Det blir det på Ersta kulturscen i Stockholm den 8 och 10 april.

Många är de tonsättare som har tagit sig an Stabat Mater, från Rossini till Arvo Pärt. Nu är det er tur, hur gick det till, ­Patrik ­Sandin, konstnärlig ledare på ­Ersta kulturscen?

– Vi satt och pratade, jag och Pär Olofson, som skrivit en hel del för oss tidigare. Vi talade om föräldraskapet, om att skapa liv, om hur det är att sätta barn till världen i tider av miljöhot och krig. Vad innebär det att överlämna barnet till en framtid med så mycket oro? Hur kan man som förälder förbereda barnet?

– Stabat mater var det som satte i gång tanken över huvud taget att göra ett Stabat pater. Dels som ett välkänt verk av Pergolesi, dels genom att det verket öppnade för tankarna om hur fadersrollen kan se ut i förhållande till ­moderns roll.

Samtalet ledde vidare och dramatikern Niklas Rådström nappade på idén att sätta ord på de inledande reflektionerna, nu med fokus på pappans roll.

Verket är skrivet för en skådespelare, en baryton samt fyra instrument: basklarinett, slagverk, orgel och kontrabas.

Taggar:

Teater Musik

Prenumerera på Nyhetsbrev

0 Kommentarer

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.