Oenig kyrkostyrelse sa nej till nytt nationellt råd

Marjut Ervasti (Visk) var en av tre i kyrkostyrelsen som ville inrätta ett nationellt råd om lärande och undervisning. Nu riskerar frågorna rinner ut i sanden, anser hon. Foto: Mikael M Johansson. 

Programmet lärande och undervisning nådde inte sina mål, visar en ny utvärdering. Men det blir inga mer projektpengar och inte heller något råd på nationell nivå. Det har kyrkostyrelsen beslutat.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Marjut Ervasti (Visk) var en av tre i kyrkostyrelsen som ville inrätta ett nationellt råd om lärande och undervisning. Nu riskerar frågorna rinner ut i sanden, anser hon. Foto: Mikael M Johansson. 

Det lanserades 2018 som en storsatsning som skulle bära Svenska kyrkans lärande 30 år in i framtiden. Målet var att kunskapen om kristen tro skulle öka och målgruppen var ”alla”.

Vid årsskiftet 2022/2023 avslutades programmet. Då hade Svenska kyrkan fått en ny resursbank med inspirationsmaterial till församlingarna, uppdaterade texter om kristen tro på sin hemsida och en rad utbildade ledarskribenter. Stiften hade fördelat runt en miljon var i projektpengar till församlingarna.

Nu är programmet utvärderat. Analysföretaget Oxford research slår fast att Svenska kyrkan inte lyckats nå sina högt ställda mål och att programmet haft svårt att få fäste på församlingsnivå.

Kyrkostyrelsen inte överens 

På kyrkostyrelsens möte i december diskuterades utvärderingen och man tog då också ställning till kyrkomötets beslut från 2022 om att föreslå kyrkostyrelsen att inrätta ett nationellt råd för lärande och undervisning. Det beslutade kyrkostyrelsen att inte göra. Men tre ledamöter - Nils Gårder (Posk), Marjut Ervasti (Visk) och Berth Löndahl (FK), reserverade sig.

Vi tycker så klart att det är tråkigt. Vi uppfattade kyrkomötets mening och vilja att ett råd bör inrättas, ett råd som kan bevaka och stärka de här frågorna på ett annat sätt än församlingar och stift kan, säger Marjut Ervasti.

Lärande och undervisning är ett flaggskepp i vår tradition och det vore tråkigt om vi inte kan ta vara på det. Vi tror att det finns en risk att de här frågorna rinner ut i sanden, vilket skulle vara tråkigt för kyrkans framtid.

Otydlighet försvårade förankring

Programmet har bidragit till att sätta frågor om lärande och undervisning på dagordningen, visar utvärderingen. Men strategin ”låt tusen blommor blomma” har begränsat genomslagskraften. Delmålen har varit för breda och saknat definitioner för mätbarhet.

Det har inte funnits tillräckligt med tid och pengar för församlingarna och stiften att arbeta programorienterat. Insatserna har sett olika ut och målet om mer systematiskt arbete har inte nåtts. 

Utvärderingen bygger på enkäter, intervjuer och dokumentanalyser. Hela 51 procent av de församlingsanställda som svarat på enkäten tycker inte att programmet ökat sammanhållningen kring lärande och undervisning. Resursbanken verkar få använda och bara en av tio respondenter som gjort det säger att den i hög eller mycket hög grad varit användbar

"Man får vara realistisk"

Daniel Tisell, kyrkostyrelsens andre vice ordförande, säger att han inte är helt nöjd med resultatet av programmet.

Jag ser inte projektet som ett misslyckande. Men att man inte nått hela vägen fram när det gäller församlingarna och systematiken, det är uppenbart.

Hur kunde det bli så att man inte nådde fram till församlingarna?

Vi är beroende av stiften. Det är inte deras fel utan jag tror att de också verkligen försökt. Men det är svårt att skapa den här typen av övergripande projekt och nå församlingarna direkt, man får vara realistisk i sin förväntan.

Oxford research föreslår att en kartläggning av församlingarnas behov görs och att en plattform med gemensam och tydlig målbild utformas. Något sådant har inte kyrkostyrelsen beslutat om. Inte heller blir det något råd för lärande och undervisning.

Vi beslutade att inte i dagsläget, mitt i mandatperioden, inrätta ett råd. Nu är det viktigt att kyrkokansliet fortsätter utveckla webbsidorna, håller dem uppdaterade och håller kontakten med stiften, säger Daniel Tisell.

Fakta: Lärande och undervisning

Lanserades 2018 och avslutades årsskiftet 2022

Har varit föremål för ett tematiskt kyrkomöte 2019 och ett biskopsbrev 2021

Övergripande mål: öka kunskap och förtrogenhet med kristen tro

Fyra delmål: 1) göra församlingarnas arbete med lärande och undervisning mer omfattande och systematiskt 2) skapa välfungerande samverkansformer mellan stift och nationell nivå 3) öka medlemmarnas förståelse av kristne tro skulle genom digitala åtgärder 4) stärka Svenska kyrkans synlighet i det offentliga samtalet

Tre arbetslinjer: stöd till församlingar, digitala åtgärder och extern kommunikation