Osäkerhet kring påsken i Tysklands kyrkor

Alexander Remler, kyrkoherde i församlingen Am Gross-Glienicker See i utkanten av Berlin, håller kyrkan öppen för gudstjänster under påsken, trots ett ökat antal coronainfektioner. Foto: David Neman

Efter motstridiga budskap och politiska kovändningar: Tysklands kyrkor håller öppet i påsk. Samtidigt går resten av landet in i en ny lockdown för att möta den tredje vågen.

– Jag hoppas vi gör rätt, säger kyrkoherde Alexander Remler.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Alexander Remler, kyrkoherde i församlingen Am Gross-Glienicker See i utkanten av Berlin, håller kyrkan öppen för gudstjänster under påsken, trots ett ökat antal coronainfektioner. Foto: David Neman

Ett 20-tal personer har samlats i den lilla kyrkan med vasstak i utkanten av Berlin. Lika många befinner sig på gräsmattan utanför. Sång är förbjudet. Medicinska ansiktsmasker ett krav.

– Jerusalems portar öppna er, säger kyrkoherde Alexander Remler och inleder palmsöndagens gudstjänst.

Ur högtalare framför kyrkan strömmar orgelmusik. Den blandas med fågelkvitter från skogen intill. Det är i början av tredje vågen och Tysklands församlingar förbereder för ännu en påsk mitt i pandemin.
rkan i Tyskland, EKD.

Ett 20-tal personer har samlats utanför den lilla kyrkan, lika många i den. Sång är förbjudet. Medicinska ansiktsmasker ett krav. Kyrkoherde Alexander Remler leder palmsöndagens gudstjänst. Foto: David Neman

– Vi kommer att ha öppet, säger Alexander Remler.

Kyrkans ställning är stark i Tyskland. Med ett kristdemokratiskt parti i regeringen och rätten till ostörd religionsutövning inskriven i författningen ska det mycket till för att tvinga församlingarna att hålla stängt. Särskilt under valår. Kyrkorna har i stället varit en av få institutioner i landet som har haft öppet – även när det rått utegångsförbud. Bara under pandemins inledande två månader var det stängt.

Därför kom det som en överraskning när Angela Merkel förra veckan gick ut med en vädjan om att bara hålla virtuella gudstjänster i påsk.

– Vi betonar att det är en vädjan, sade förbundskanslern vid en presskonferens, samtidigt som hon redogjorde för nya, bindande åtgärder för stora delar av resten av samhället som bland annat skulle innebära även stängda livsmedelsbutiker under i stort sett hela påskhelgen.

Besluten om Tysklands strategi under pandemin har i stor utsträckning fattats under regelbundna möten mellan Angela Merkel och ledarna för landets 16 förbundsländer. Sammankomsterna har kritiserats för brist på både transparens och demokratisk förankring. Beslutet om en extra hård nedstängning över påsk, som skulle innebära att även skärtorsdagen och påsk­afton blev stängda, tog till och med Merkels egen regering på sängen.

Inrikesministern Horst Seehofer från kristdemokratiska CSU, systerparti till Merkels CDU, sade sig vara särskilt förvånad över hur just ett kristdemokratiskt parti kunde be kyrkor att avstå från gudstjänster under kristendomens viktigaste högtid.

– Mitt ministerium är ansvarigt för religionsfrågor. Men det här beslutet kommer inte från oss, sade Seehofer till tidningen Bild.

Samtidigt krävde flera kyrkliga ledare en förklaring.

Man kan känna respekt för någon som erkänner ett fel. Men min längtan efter en vettig politisk organisering kring corona­bekämpningen väger över just nu. Bristerna är väldigt stora.

– Frågetecknen är många. För mig hade det känts smärtsamt att inte få fira påsk tillsammans med andra i kyrkan, sade Christian Stäblein, biskop i Berlins evangeliska kyrka, i ett uttalande.

Men nästa överraskning var inte långt borta. Att på så kort tid införa två nya röda dagar lät sig nämligen inte göras. I ett framträdande som redan beskrivs som historiskt tog Angela Merkel tillbaka den precis annonserade påskstängningen och bad personligen befolkningen om förlåtelse för den osäkerhet som situationen orsakat.

– Felet är helt och hållet mitt, sade Merkel.

Även vädjan till de religiösa samfunden ströks utan vidare kommentar. Därmed är det precis som tidigare upp till varje församling att avgöra om de vill och kan hålla öppet. Åtminstone för dem som hör till den Evangeliska kyrkan.

– Jag är väldigt tacksam att det klarades ut, sade biskop Heinrich Bedford-Strohm, ordförande i EKD:s centrala kyrkoråd i en intervju med den tyska public service-stationen Deutschlandfunk i fredags.

Alexander Remler är dock mindre diplomatisk.

– Man kan känna respekt för någon som erkänner ett fel. Men min längtan efter en vettig politisk organisering kring coronabekämpningen väger över just nu. Bristerna är väldigt stora, säger han.

Samtidigt varnar Tysklands smittskyddsmyndighet, RKI, att den tredje vågen kan komma att innebära uppemot 100 000 nya smittade per dag. Ett scenario värre än både första och andra vågen tillsammans.

 

Besökarna kan välja att delta i gudstjänsterna både inomhus och utomhus. Församlingen har vuxit under pandemin, bland annat på grund av Alexander Remlers aktiva bloggande på kyrkans hemsida. Foto: David Neman

EKD har därför upprättat en samlingssajt på nätet med bland annat över 650 olika gudstjänster online för dem som hellre väljer att stanna hemma i påsk. Något som vore helt i sin ordning, tycker Günter Jüngel, 81, och en av medlemmarna Alexander Remlers församling.

– Man kan bekänna sin religion på andra platser. För det behöver man ingen kyrka, säger han.

För sin egen del är han inte bekymrad. Covid-19 har Günter Jüngel redan klarat av.

– Men det måste göras mer för att begränsa spridningen, säger han.

Sedan pandemins start har över 76 000 personer dött av covid-19 i Tyskland. Alexander Remler har begravt några av dem.

Till hans egen kyrka har det dock inte kunnat kopplas någon smittspridning. Församlingen har rent av växt.

– Det här har svetsat oss samman. På grund av pandemin har vi behövt utveckla oss digitalt. Bland annat har vi en blogg där jag stundtals skriver varje dag. Vi är också aktiva över Whatsapp, Signal och andra kanaler. Därmed har vi fått mer kontakt även med dem som tidigare gick i kyrkan bara en gång om året vid jul, säger Alexander Remler.

Det finns de kyrkor som hållit stängt, berättar Alexander Remler. De kommer att få svårt att blomma upp igen, tror han. Med munskydd, avstånd och möjlighet att delta i gudstjänsterna också utanför kyrkan ser han ingen anledning att följa samma exempel.

–  Ansvaret vilar tungt på mina axlar. Jag kan bara hoppas och be för att det ska visa sig vara den riktiga vägen, säger Alexander Remler. Foto: David Neman

– Ja, jag tycker det är ansvarsfullt. Ansvarslöst hade varit att lämna ensamma, förtvivlade och isolerade personer ännu mer ensamma. Men det är en balansgång. Och jag känner att ansvaret vilar tungt på mina axlar. Jag kan bara hoppas och be för att det ska visa sig vara den riktiga vägen, säger Alexander Remler.

 

Arvid Jurjaks
redaktionen@kyrkanstidning.se

Fakta: Tro i Tyskland

Tysklands författning garanterar ostörd religionsutövning. Trots det tvingades kyrkorna förra påsken att hålla stängt.

Varje förbundsland/delstat bestämmer i stor utsträckning sin egen strategi genom pandemin baserat på smittoläget i respektive förbundsland. De olika landskyrkorna rättar sig efter förordningarna i respektive förbundsland.

Tyskland har 13 552 evangeliska församlingar med 20,7 miljoner medlemmar.

Församlingarna är knutna till 20 landskyrkor, motsvarande stift i Sverige.

Både den evangeliska och katolska kyrkan kritiserade öppet Angela Merkels vädjan om att hålla stängt över påsk 2021.