Publiksuccé för kyrkans digitala julkonserter

Sing along-konserten från Umeå stads kyrka var den första konserten att publiceras och är även den med högst tittarsiffror. Foto: Matilda Audas Björkholm/Ikon.

Nästan 570 000 personer har sett Svenska kyrkans digitala jul- och adventskonserter. Majoriteten har tittat via Facebook och projektledare Dag Tuvelius hoppas att den möjligheten ska bli kvar även efter pandemin.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Sing along-konserten från Umeå stads kyrka var den första konserten att publiceras och är även den med högst tittarsiffror. Foto: Matilda Audas Björkholm/Ikon.

Inom ramen för en nationell kultursatsning genomfördes i julas en satsning på digitala konserter. Församlingar från Neder­luleå i norr till Lund i söder bidrog med inspelade jul- och adventskonserter som publicerades på Svenska kyrkans webbplats, Youtube och Facebook.

– Från början var det ungefär en konsert per stift och sedan tillkom det några fler, säger Dag Tuvelius, en av dem som projekt­leder satsningen för kyrkokansliets räkning.

Totalt blev det 20 konserter som publicerades löpande mellan första advent och trettondagen.

När tittarsiffrorna nu räknats samman står det klart att de digitala julkonserterna varit en succé. Nästan 570 000 personer har tagit del av dem.

–  Kyrkan har nått helt nya människor genom konserterna på Facebook. Julkonserten i Turinge kyrka hade inte nått 68 000 personer i vanliga fall, säger Dag Tuvelius. Foto: Johannes Frandsen

– Så vitt vi kan se så har vi aldrig tidigare haft ett så här stort genomslag på digitala konserter, säger Dag Tuvelius.

Han tror att de höga visningssiffrorna har att göra med att fler och fler under pandemin fått upp ögonen för digitala verktyg och sociala medier.

– Under det här året är det många som har upptäckt att man kan ta del av det som Svenska kyrkan gör via internet. Så här hade det inte sett ut i mars eller i början av april.

– Om man jämför med när vi sände via webben från Uppsala domkyrka under påsk så var det mellan 3 000 och 3 500 visningar per gudstjänst.

För att nå ut med konserterna har de marknadsförts med Facebookannonser och det har gett resultat. Över 470 000 personer har tittat på konserterna via Facebook, drygt 64 000 har tagit del av dem på Youtube och drygt 33 000 via Svenska kyrkans webbplats.

Jag tror att vi har trampat upp en ny stig som vi ska ta vara på även när man kan gå
i kyrkan igen. Dag Tuvelius

 

Varje enskild visning som skett via Svenska kyrkans hemsida eller Youtube har räknats med i statistiken medan visningarna på Facebook utgörs av dem som har tittat 16 sekunder eller längre. Det är för att de som bara skrollat förbi och tittat någon sekund inte ska påverka tittarsiffrorna. Ungefär hälften av dem som har tittat via Svenska kyrkans hemsida har sett hela konserten.

Dag Tuvelius säger att kyrkan nått helt nya människor genom konserterna på Facebook.

– Julkonserten i Turinge kyrka hade inte nått 68 000 personer i vanliga fall, det är fysiskt omöjligt.

Det digitala har även öppnat möjligheter för de trogna konsertbesökarna. I år har de inte behövt välja utan har haft möjlighet att se fler än en jul-, lucia-, eller adventskonsert.

– De som brukar gå på en konsert har haft chans att gå på 19 till. Du kan till exempel både se folkmusik från Järvsö, en julkonsert från Jönköping och julaftonsmorgon från Göteborgs domkyrka.

Kommer det att bli fler digitala konserter i framtiden?

– Jag hoppas det. Det här har varit ett knytkalas där varje stift tagit med sin egen konsert och några har tagit med sig ett paket extra. Det är ett bra sätt att använda bredden av våra resurser.

– Jag tror att vi har trampat upp en ny stig som vi ska ta vara på även när man kan gå i kyrkan igen.

De mest sedda konserterna har varit adventskonserten från Umeå stads kyrka, julkonserten från Turinge kyrka och luciakonserten från Lunds domkyrka. Det beror bland annat på att de konserterna hör till dem som har legat ute längst.

Fakta: Så många har sett julkonserterna

472 046 via Facebook

64 601 via Youtube

33 177 via hemsidan

Mest sedda konserter:

Singalong i advent, Umeå stads kyrka, 113 879 visningar

Ljus i mörkret – julkonster, Turinge-Taxinge församling, 68 938 visningar.

Luciamorgon från Lunds domkyrka, 67 134 visningar.