Varje enskild visning som skett via Svenska kyrkans hemsida eller Youtube har räknats med i statistiken medan visningarna på Facebook utgörs av dem som har tittat 16 sekunder eller längre. Det är för att de som bara skrollat förbi och tittat någon sekund inte ska påverka tittarsiffrorna. Ungefär hälften av dem som har tittat via Svenska kyrkans hemsida har sett hela konserten.
Dag Tuvelius säger att kyrkan nått helt nya människor genom konserterna på Facebook.
– Julkonserten i Turinge kyrka hade inte nått 68 000 personer i vanliga fall, det är fysiskt omöjligt.
Det digitala har även öppnat möjligheter för de trogna konsertbesökarna. I år har de inte behövt välja utan har haft möjlighet att se fler än en jul-, lucia-, eller adventskonsert.
– De som brukar gå på en konsert har haft chans att gå på 19 till. Du kan till exempel både se folkmusik från Järvsö, en julkonsert från Jönköping och julaftonsmorgon från Göteborgs domkyrka.
Kommer det att bli fler digitala konserter i framtiden?
– Jag hoppas det. Det här har varit ett knytkalas där varje stift tagit med sin egen konsert och några har tagit med sig ett paket extra. Det är ett bra sätt att använda bredden av våra resurser.
– Jag tror att vi har trampat upp en ny stig som vi ska ta vara på även när man kan gå i kyrkan igen.
De mest sedda konserterna har varit adventskonserten från Umeå stads kyrka, julkonserten från Turinge kyrka och luciakonserten från Lunds domkyrka. Det beror bland annat på att de konserterna hör till dem som har legat ute längst.