Det finns två skäl till varför församlingar och pastorat hamnar i ekonomiska trångmål, säger Andreas Bolin, chef för Lunds stifts servicebyrå och ny ekonomichef i Karlskrona-Aspö pastorat.
– Kopplingen mellan intäkter och den verksamhet en församling bedriver är så otydlig. I alla andra branscher är kopplingen glasklar mellan varor och tjänster och de intäkter verksamheten genererar. Svenska kyrkan bedriver en massa bra verksamhet men kopplingen till medlemsavgifterna syns inte.
– Det andra skälet är att man hoppas för mycket, prognoserna är ofta lite för optimistiska i Svenska kyrkan. Under många år var jag auktoriserad revisor för ett antal församlingar och då såg jag att man alltid hoppades att medlemstappet skulle bli mindre än vad det nästan alltid blev. Man blundade för försämringar och sköt åtgärderna framför sig.
För att inte hamna i en situation där man måste vidta drastiska åtgärder för att anpassa sin kostym, måste kamreren i församlingen signalera till kyrkoherden. Förmågan att se de ekonomiska sammanhangen, dra slutsatser och göra analyser är den ekonomiskt ansvariges bord.
– En god dialog mellan kamreren och kyrkoherden är a och o. Och när kamreren signalerat, är det kyrkoherdens sak att med uppbackning av kamreren dra i bromsen och varningsflagga för kyrkorådet. Tillsammans måste man skapa en handlingsplan för att hamna rätt igen. Det är en tuff uppgift att gå in till kyrkorådet och föreslå att antalet tjänster ska minskas eller att man ska göra sig av med ett av två församlingshem, till exempel. För det är ju alltid någon som blir ledsen och arg över besluten.
Andreas Bolin efterlyser en person i varje stift som skulle lyssna och stötta kyrkoherdar i att hitta modet att ta tuffa ekonomiska beslut, att vara stark som operativ vd/kyrkoherde gentemot styrelsen/kyrkorådet. För om modet finns behövs inte så många digitala verktyg eller andra stöttningsmekanismer, säger han.
– Jag brukar likna det hela vid att man ska be om hjälp hos psykologen innan man börjar må dåligt.
Andreas Bolin tycker också att kamreren ska ta fram enkla förklaringar, det ska vara lätt att visa hur man bryter ner externa kostnader i delmål. Då kan kostnadsmedvetenheten bli större.
– Vi i kyrkan måste också fråga oss, behöver vi det här inköpet? Om man återkopplar till verksamheten och bryter ner besparingsmålen i delmål skapas kostnadsmedvetenhet.
Ett annat område som slukar mycket pengar är dåliga avtal. Om en församling inte har koll på sina avtal riskeras dyrbara automatiska förlängningar och indexregleringar.
– Behöver vi alla dessa avtal? Vi måste hålla koll och ständigt omförhandla för att inte betala mer än nödvändigt.