Utvärdering visar: Församlingar nöjda med corona-samarbetet

I Lerums kommun får 50–70 personer hjälp med inköp varje vecka. Uppdraget tog officiellt slut den 31 oktober men samarbetet kommer att fortsätta så länge behov finns. Foto: Lena Sjögren

Meningsfullt och konkret. Det säger församlingarna om Svenska kyrkans uppdrag att hjälpa människor i riskgrupp att handla mat och läkemedel.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
I Lerums kommun får 50–70 personer hjälp med inköp varje vecka. Uppdraget tog officiellt slut den 31 oktober men samarbetet kommer att fortsätta så länge behov finns. Foto: Lena Sjögren

– Uppdraget har fungerat bra. Det har upplevts meningsfullt, mobiliserat många goda krafter, stärkt befintliga samarbeten och påbörjat nya. Kyrkan har på ett tydligt och konkret sätt visat sitt diakonala engagemang i samhället, säger Mona Keränen, kyrkokansliets nationella samordnare av uppdraget. 

Uppdraget antogs av kyrkokansliet och har utförts lokalt i församlingar och pastorat. Nationell nivå har bland annat bidragit med information och vägledningsdokument. En utvärdering av uppdraget har sammanställts utifrån enkätsvar av alla 13 stift och 45 församlingar och pastorat. 

– Den visar att stiften prioriterade detta och hade en god beredskap trots det nya som pandemin förde med sig. Samtidigt var det resurskrävande och tog mycket tid i anspråk. 

Alla stift var positiva till att överenskommelsen ingicks på nationell nivå och tycker att det underlättade den regionala samordningen. 60 procent ansåg att de hade god eller viss beredskap.

En klar majoritet av församlingar och pastorat var nöjda med stödet från stift, nationell nivå och samarbetet med kommunen, och uppdraget har uppskattats av målgruppen. Men utvärderingen pekar också på brister och förbättringsområden.

Det som några församlingar främst tycker har fungerat sämre har varit otydlighet i ansvarsfördelning, att kommuner inte tagit ansvar för betallösningar och att flera kommuner har varit oinformerade om uppdraget eller visat brist på initiativ. 60 procent anser att vägledningsdokument från nationell nivå kom för sent.

–  Vi behöver arbeta mer aktivt med krisberedskap och planer, öka samverkan med kommun och övriga parter, satsa på rekrytering av yngre volontären för ökad åldersmångfald och beredskap, tydliggöra roller och ansvar och fokusera på få och nödvändiga åtgärder som kommuniceras fortlöpande, säger Mona Keränen.

En av församlingarna som tycker att uppdraget har fungerat bra är Lerums församling där Lena Sjögren är diakon. Hon samordnar Svenska kyrkans insatser i Lerums kommun.

– Nationell nivå och vår stiftsdiakon var tidigt ute med god information och manualer. När kommunen väl hörde av sig var vi redo, säger hon.

Flera församlingar och pastorat har i enkäten uttryckt svårigheter med att hitta volontärer, då många av de som i vanliga fall engagerar sig själva är 70-plus. I vissa fall har personalen själv fått lägga mycket tid på att utföra uppdraget, men inte i Lerum.

– Jag gick runt till vuxenkörer och föräldragrupper och sökte efter volontärer. Flera personer har själva ringt in till kommunen. Nu har vi 27 volontärer som går för Svenska kyrkan, 10 för kommunen och en för Röda korset.

Diakoner har i möjligaste mån varit med utanför butikerna där volontärer har hjälpt människor i riskgrupp att handla. Foto: Lena Sjögren

Några veckor in på uppdraget insåg församlingen att en av riktlinjerna för uppdraget, att volontärer två och två skulle åka hem till folk, var för resurskrävande. I dialog med kommunen togs en annan lösning fram. 

– Vi erbjuder människor i riskgrupp att själva ta sig till ett antal olika matbutiker vid vissa tider, och få hjälp av volontärer att handla medan de väntar utanför. Affärerna har ställt upp med extrapersonal som tar betalt ute.

Handlingen vid butikerna har haft flera fördelar. 

– Vi diakoner har i möjligaste mån varit med utanför butikerna och det har skapats en social, coronasäker mötesplats.

Kommunen har även upprättat en telefonlinje dit personer som inte kan ta sig till butikerna kan ringa. Lena Sjögren organiserar sedan volontärer och hemleveranser.

I Lerum har kommunen bland annat skött kontakten med butiker, designat och tryck flygblad samt bistått med material som munskydd.

Fakta: MSB-uppdraget

I mars teckande Svenska kyrkan, Svenska röda korset, Sveriges stadsmissioner, Rädda barnen och Riksidrottsförbundet en ­avsiktsförklaring med Myndigheten för ­samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Syftet var att stötta kommuner med insatser och volontärer för att hjälpa människor i riskgrupp med inköp av mat och läkemedel.

Uppdraget gällde fram till 31 oktober, men samarbetet pågår fortfarande i flera kommuner.