Kyrkans Tidning har tidigare berättat om kyrkostyrelsens beslut i december att inte i dagsläget inrätta ett råd för lärande och undervisning, trots att kyrkomötet föreslagit det.
Ville se en fortsättning
Det var Niklas Grahn, stiftsdirektor för Skara stift och ledamot i kyrkomötet för Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, som tillsammans med Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift, skrev motionen till kyrkomötet 2022.
Förslaget i motionen var att skjuta till resurser, både i form av pengar och kompetens, för att säkerställa att satsningen på lärande och undervisning blev långsiktig. Förslaget var ett nationellt råd eller en pedagogisk kommitté för lärande och undervisning.
- Jag tycker fortfarande det vore värdefullt med ett råd för att möjliggöra det systematiska arbetet med lärande och undervisning, som ju varit ambitionen med programmet. Jag uppfattar att detta också var tydligt uttryckt av kyrkomötet, säger Niklas Grahn.
Inte övertygande resultat
När kyrkostyrelsen beslutade om att inte starta arbetet med att initiera ett råd behandlades också utvärderingen av programmet som visade på stora brister. Det handlade om otydliga målsättningar och ett för brett syfte som gjorde det svårt att få till det systematiska arbetet och nå fram till församlingarna.
Niklas Grahn säger att han inte läst utvärderingen, men att han önskat att arbetet inom programmet kommit längre än det gjorde innan insatserna avslutades.
- Under de här åren har det skrivits ett antal kyrkomötetsmotioner där man i utskottens betänkanden hänvisat till att de skulle omhändertas av programmet för lärande och undervisning. Hittills kan jag instämma i att jag inte tycker att resultaten övertygar.
- Jag tycker att man skulle se på detta som ett stort folkbildningsarbete och jag tycker att det skulle behöva hållas samman av nationell nivå.
Frågetecken kring resultatet
Niklas Grahn har inte ännu bestämt om han kommer driva frågan vidare, genom en ny motion eller på något annat sätt.
- Det här är väldigt angelägna frågor och jag tror att mitt frågetecken kring vad det blev av detta egentligen delas av många.