S-ledamöter vill förbjuda brudöverlämning

Att kungen ledde kronprinsessan Victora upp för altargången under hennes bröllop skapade diskussioner i Svenska kyrkan. Foto: Henrik Montgomery/TT

Brudöverlämning går emot Svenska kyrkans människosyn och äktenskapssyn. Det är inte heller förenligt med kyrkostyrelsens jämställdhetsskrivelse. Det tycker kyrkomötesledamöterna Sara Waldenfors och Jesper Eneroth, som skrivit en motion om saken.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Att kungen ledde kronprinsessan Victora upp för altargången under hennes bröllop skapade diskussioner i Svenska kyrkan. Foto: Henrik Montgomery/TT

I ett motion till kyrkomötet föreslås att nationell nivå ska arbeta fram riktlinjer för att motverka brudöverlämning vid vigslar i Svenska kyrkans ordning. Det var tidningen Dagen först med att rapportera om.

Brudöverlämning innebär att någon, oftast pappan, går med bruden till altaret. Där väntar brudgummen och bruden lämnas över till honom. Motsats till brudöverlämning är att brudparet går tillsammans nedför altargången.

Motionen är skriven av Sara Waldenfors (Socialdemokraterna) och Jesper Eneroth, gruppledare för S i kyrkomötet. Motionärerna menar att brudöverlämningen är en liturgisk fråga och det är fel att överlämna till präster själva att ta ställning till frågan från fall till fall.

Går emot jämställdhetsskrivelsen

Sara Waldenfors

Motionärerna anser att brudöverlämning varken återspeglar Svenska kyrkans människosyn, äktenskapssyn eller är en del av den svenskkyrkliga traditionen. Brudöverlämning går också emot kyrkostyrelsens jämställhetsskrivelse, skriver motionärerna.

De citerar ett stycke ur skrivelsen där det står:

”Kulturella och religiösa normer har historiskt haft och har fortsatt inflytande i frågor som rör jämställdhet, vilket berör många religiösa samfund…det (gör det) än viktigare för Svenska kyrkan att bedriva ett gediget arbete i frågorna som en del av vårt uppdrag och med grund i vår teologi.”

Jämför med Acts kampanj mot barnäktenskap

Motionärerna drar en parallell till Act Svenska kyrkans kampanj “Bryt en tradition”, som marknadsförs med en bild av en ung flicka som är hälften klädd som lucia, hälften brud.

“Svenska kyrkans internationella arbete verkar för att stärka flickor och kvinnors rätt till att inte giftas bort och rätt till självbestämmande över sina egna liv (...) Men det som vi motarbetar i vårt internationella arbete tillåter vi gestaltas liturgiskt i det öppna kyrkorummet.” står det i motionen.

Huvudvida brudöverlämning sker på vigslar eller inte är inte bara en privat angelägenhet, menar Sara Waldenfors och Jesper Eneroth.

“Hur vi gestaltar vigselgudstjänstens liturgi är relevant i fråga om våra teologiska bärande bjälkar av människosyn, äktenskapssyn och Gudsbild”, skriver de.  

Posk: "Inte en kyrkomötesfråga"

Marie Wojidkow

Marie Wojidkow är gruppledare för Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (Posk).

– Vår bild är att ansvariga präster sköter det här. Och med anledning av att kyrkomötet inte ska ge kyrkostyrelsen fler uppgifter än vad som verkligen behövs, så är det här inte en kyrkomötesfråga, säger hon.

Själv är hon skeptisk till fenomenet brudöverlämning, men säger också att hon vet präster som i samtal om att skeendet inte är väl förankrat i den svenska traditionen, har fått brudparen att vända. Marie Wojidkow betonar dock att Posk som grupp inte har diskuterat frågan och har ingen officiell ställning.

– Det kommer säkert finnas Poskare som tycker både det ena och det andra. Jag kommer rösta emot motionen av många anledningar, men framförallt för att det inte är en kyrkomötesfråga.