Stulna altarkorset är tillbaka

Kors återfunnet

Angelica Kilander, kyrkoherde vid Trelleborgs församling tillsammans med det återfunna korset. Foto: Johan Sandelius och Wikimedia commons

Nu har altarkorset som försvann från Sankt Nicolai kyrka på julaftonen hittat hem. Efter två och en halv månad kunde det lämnas tillbaka av polisen.

Det var under en gudstjänst på julaftonen med mycket folk som altarkorset fick fötter. Upptäckten att det cirka 70 centimeter höga korset var borta gjordes senare under dagen och har sedan dess engagerat många människor.

Till en början trodde man att det stulna korset var det värdefulla originalet från 1700-talet, men det visade sig att det stulna korset var en kopia. Dyrgripen var inlåst i tryggt förvar.

Blev förvånad att korset kom tillbaka

Men även om kopian inte har ett lika högt värde är den ändå värdefull - den är tillverkad av mässing och silver.

Polisen har varit inkopplat i ärendet och efter två och en halv månad kunde polisen lämna tillbaka krucifixet. Det var helt intakt trots sitt äventyr.

- Vi är jätteglada, församlingen har saknat sitt kors, verkligen. Det var en mycket roligt att få det tillbaka. Alla är glada. Det gläder hela  Trelleborg, säger Angelica Kilander, kyrkoherde vid Trelleborgs församling.

Kollegan Catarina Liljeberg, som är arbetsledande komministern instämmer.

- Det är bara halleluja, bara positivt. Jag hade inte räknat med det. Jag blev jätteförvånad när jag såg att korset var tillbaka. Det är helt fantastiskt.

Ändrade säkerhetsrutiner

Efter stölden har församlingen ändrat på sina rutiner. Numera står inte altarkorset framme, utan det plockas fram till gudstjänst och tas sedan bort igen.

- Vi har gjort ändringar i våra säkerhetsrutiner. Samtidigt så vill vi ha korset framme under gudstjänst så det gäller att ha extra koll och ha den inlåst vid tillfällen då kyrkan är obemannad, säger Angelica Kilander.

Stölden av korset är i skrivande stund fortfarande ett aktivt ärende hos polisen.

- Det senaste är att det pågår en utredning men den vet inte vi någonting om, säger Angelica Kilander.

Det var under en gudstjänst på julaftonen som korset försvann. Foto: Foto: Johan Sandelius

Taggar:

Brottslighet

PH
Vackert kors! Glad att det återbördades till sin rätta plats!