Svenska kyrkan har lanserat sin nya grafiska profil

Svenska kyrkans nya logotyp på den nya beiga grundfärgen. Foto: Svenska kyrkan

Kommunikationen från Svenska kyrkan har fått ett nytt utseende. På onsdagen lanserades en ny grafisk profil, där allt från typsnitt och layout till illustrationer och färgsättningar har bytts ut.  

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Kommunikation

Svenska kyrkans nya logotyp på den nya beiga grundfärgen. Foto: Svenska kyrkan

På Svenska kyrkans digitala kommunikationsdagar, den 17-18 april, lanserades Svenska kyrkans nya grafiska profil. 

Under onsdagen blev nya mallar, illustrationer och bilder tillgängliga på Kornet och är nu fritt fram för församlingar att början använda i sin digitala kommunikation och på tryckt material. Manual för den grafiska profilen finns också tillgänglig på Svenska kyrkans externa webbplats. 

"Kommer stärka vilja att vara med i kyrkan"

Den nya grafiska profilen är bindande för nationell nivå och frivillig för övriga nivåer, men från den nationella kommunikationsavdelningen uttrycktes en stark önskan om att alla ska använda sig av den nya profilen. 

– Att ha en gemensam identitet bidrar till en starkare kyrka. Vi tror att människor kommer att se oss på ett tydligare sätt och att det kommer att stärka vilja att vara med i kyrkan, sa Marie Malm, kyrkokansliets kommunikationsavdelning. 

Den nya grafiska profilen innehåller en ny färgskala, där beige och svart är grundfärg. Primärfärger är mörkröd, orange och ljust rosa. Gul, grön och lila tillkommer som sekundärfärger. 

Genusneutrala illustrationer

Elva stora illustrationer har tagits fram för den nya grafiska profilen. Det är till exempel illustrationer för dop, för barnverksamhet och för de kyrkliga högtiderna.  

I kommentarsfältet på de digitala kommunikationsdagarna efterfrågades varianter av illustrationerna, någon ville ha en vuxen man i barnverksamheten och en annan önskade ett mindre heteronormativt brudpar. 

Med en ny grafisk profil hoppas Svenska kyrkan att stärka viljan att vara med i kyrkan. Foto: Skärmbild från DigiKOM-dagarna

– Ambitionen har varit att skapa så många genusneutrala personer som möjligt. Så att inte kyrkan talar om att en "man" eller "kvinna" ska se ut på ett visst sätt, svarade kommunikationsavdelningen. 

I illustrationerna syns personer med olika färger på huden och med synliga funktionsnedsättningar som, enligt Svenska kyrkans hemsida, ska visa att “vi inte gör skillnad på människor”. 

Webben försenad efter cyberangreppet

Den grafiska profilen är framtagen av företaget Identity works, som också har tagit fram Svenska kyrkans nya logotyp. Den godkändes av kyrkostyrelsen i höstas. Under onsdagen öppnade kyrkokansliet för beställningar av logotypen med församlingsnamnstillägg. 

I slutet av maj kommer en ny version av Svenska kyrkans webbplats, med den nya grafiska profilen, att lanseras. Den skulle ha släppts i början av maj, men har blivit försenad på grund av cyberattacken, sa Marie Malm på kommunikationsdagarna.