På Svenska kyrkans digitala kommunikationsdagar, den 17-18 april, lanserades Svenska kyrkans nya grafiska profil.
Under onsdagen blev nya mallar, illustrationer och bilder tillgängliga på Kornet och är nu fritt fram för församlingar att början använda i sin digitala kommunikation och på tryckt material. Manual för den grafiska profilen finns också tillgänglig på Svenska kyrkans externa webbplats.
"Kommer stärka vilja att vara med i kyrkan"
Den nya grafiska profilen är bindande för nationell nivå och frivillig för övriga nivåer, men från den nationella kommunikationsavdelningen uttrycktes en stark önskan om att alla ska använda sig av den nya profilen.
– Att ha en gemensam identitet bidrar till en starkare kyrka. Vi tror att människor kommer att se oss på ett tydligare sätt och att det kommer att stärka vilja att vara med i kyrkan, sa Marie Malm, kyrkokansliets kommunikationsavdelning.
Den nya grafiska profilen innehåller en ny färgskala, där beige och svart är grundfärg. Primärfärger är mörkröd, orange och ljust rosa. Gul, grön och lila tillkommer som sekundärfärger.
Genusneutrala illustrationer
Elva stora illustrationer har tagits fram för den nya grafiska profilen. Det är till exempel illustrationer för dop, för barnverksamhet och för de kyrkliga högtiderna.
I kommentarsfältet på de digitala kommunikationsdagarna efterfrågades varianter av illustrationerna, någon ville ha en vuxen man i barnverksamheten och en annan önskade ett mindre heteronormativt brudpar.