Och Sören Dalevi tycker inte att programmet bara ska handla om metoder, om hur kyrkans lärande och undervisning ska gå till. Programmet måste också svara på frågorna ”varför” och ”vad”.
Varför ska kyrkan satsa på lärande då?
– Grunden till svaret måste vara att vi tror att den här traditionen är bra för dig, att vi har en berättelse som vi menar är viktig och bra, som tolkar livet, som berikar det och att vi tror att Jesus kan berika ditt liv!
Vad ska programmet lära ut då?
– Det finns en väldig bredd i kyrkan, men om undervisningen spretar hur som helst så blir vi inte framgångsrika. Så vi måste hitta ett fokus.
Sören Dalevi vill därför att kyrkan ska identifiera en kärna av de mest grundläggande berättelserna, som skapelseberättelsen och berättelserna om Jesu död och uppståndelse.
– Det blir en urvalsprocess, som när vi väljer ut texter till evangelieboken. Jag tror att kyrkan kan enas om vilka berättelser som är de centrala, och om ett antal psalmer och några böner och bekännelser. Det blir som en grundkurs i kristen tro.
Har man lärt sig detta kan man vara delaktig i kyrkans gudstjänstfirande, uppleva liturgin, musiken, dofterna, stämningarna, menar han. Lärandet ska inte bara hamna på en kunskapsmässig nivå och inte bara på en känslomässig nivå, utan båda delarna krävs.
Och sedan, när de centrala bärande berättelserna är samlade, ska ni göra en katekes som förklarar vad kyrkan tror?
– Jag vet inte om det är möjligt eller ens önskvärt. Jag tror att det räcker att enas om de viktigaste berättelserna, bönerna och psalmerna och det skulle vi kunna, om vi ser på det som förenar oss, inte bara fokuserar på det som skiljer oss. Det är stort nog.
– Människor är väldigt olika och jag tror det skulle kunna bli platt fall om man försökte enas om en enda tolkning. Jag tror på fler röster, fler tolkningar, kyrkan rymmer många inriktningar, och jag accepterar de flesta, förutom gnällkyrkligheten.
Sören Dalevi berättar att forskningen visar att man ska rikta sig till barn och unga, för får de del av kyrkans berättelser så har de dem med sig hela livet. Och så ska man ge dem som gör det pedagogiska arbetet rätt verktyg så att de kan göra undervisningen intressant.
– De som lär ut måste brinna för ämnet, säger Sören Dalevi.
Själv brinner han för barnbiblar.
– Jag har forskat om barnbiblar och mitt herdabrev blir en barnbibel med psalmer och böner. Det är ett statement från mig, vi måste föra traditionen vidare och ofta läser föräldrarna en barnbibel för barnen, så då får både barn och vuxna del av bibelberättelserna och av teologin.