I en debattartikel i Kyrkans Tidning skriver Johan Tyrberg, biskop i Lunds stift, att stiftsledningen beslutat att avvisa ett av målen i Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Stiftet kommer att göra fler långdistansflygningar, inte färre, fram till år 2027. Han motiverar detta med att stiftet vill fördjupa kontakterna med kyrkor i andra länder.
Uppfattar det inte som en avvisning
Det är den nationella nivån som utformat färdplanen. Wanja Lundby Wedin, förste vice ordförande i kyrkostyrelsen, tolkar inte debattartikeln som att Lunds stift avvisar färdplanens mål.
- Jag har inte uppfattat det så. I stiftets remissvar så skriver man att det är viktigt att minska utsläppen från resor med fossila bränslen, men att det finns en utmaning som behöver hanteras. Och det är fullt förståeligt att stiftet kan se utmaningar i detta, det är man nog inte ensam om, säger hon.
Hur tolkar du då debattartikeln?
- Om vi har ett nationellt mål som alla ställt sig bakom, att vi ska vara klimatneutrala som kyrka till 2030, då måste vi alla vara med och hjälpas åt. Sedan kan förutsättningarna se olika ut. Att ha ekumeniska kontakter ute i världen är en del av vårt uppdrag, det måste vi inte avstå ifrån, men det kanske finns andra flygresor som vi inte behöver göra, säger hon.
Du är inte orolig för att solidariteten mellan olika enheter i kyrkan kan brista?
- Det jag kan känna oro för är om perspektivet blir att visa upp att man lyckas bäst. Biskop Johan Tyrberg varnar för att vi skambelägger, men det är oerhört viktigt att inte göra, och det tycker jag inte heller att vi gör.
Så du tycker inte att Svenska kyrkan sysslar med ”godhetssignalering”?
- Nej, det tycker jag inte. När vi diskuterat frågorna som rör färdplan för klimatet så har det handlat om att ta gemensamt ansvar och göra vad vi kan tillsammans. Det handlar inte om att skambelägga enskilda personer, utan om att varje stift måste ta ansvar. Klimatfrågan är också helt nödvändig för hela samhället att engagera sig i, och där måste kyrkan vara en del.