Att Frälsarkransen fått stort genomslag beror på flera saker, menar Martin Lönnebo. De viktigaste är att den är kravlös och att den är taktil.
– Folk är rädda för kristen tro, man säger ”jag är inte religiös, men …” Då kan man börja med detta, så blir man alltmer religiös.
I alla trostraditioner finns det konkreta sätt och metoder för att be. Men i Sverige här och nu kan det framstå som om man liksom måste kunna hålla ett föredrag för Gud för att kvala in, menar Martin Lönnebo.
– Tidigare fanns även i vår tradition olika ritualer som inbegrep kroppen, vi gjorde korstecken och föll på knä. Alla nära relationer har ett taktilt element. Frälsarkransen är ett direkt sätt att hjälpa människor att förnimma helig närvaro.
Sedan första armbandet konstruerades har konceptet växt. I dag finns armbandet i en mängd versioner och med olika kringprodukter. Martin Lönnebo konstaterar att Frälsarkransen är ett fenomen som tuffar fram av egen, och förlagets, kraft och att han själv nu mest står i bakgrunden.
Har du själv upptäckt några nya dimensioner av Frälsarkransen?
– Den är mer finurlig än vad jag trodde när jag gjorde den. Den har till exempel 18 pärlor. En forskare i Nederländerna skrev brev till mig och berättade att i Gamla testamentet är ordet för liv detsamma som ordet för talet 18.
Han har också upptäckt att Tystnadspärlorna hamnat på rätt ställe, genom hur de omger Gudspärlan på båda sidor.
– Gud är omgiven av tystnad. Direkt därefter kommer Jagpärlan. Den är placerad på ett sätt som gör människan lättare att förstå. Hon blir en handling, en längtan.
Hur använder du Frälsarkransen själv?
– Jag har den i fickan och rör vid den. En del har den på armen. För mig, en småbonde från Västerbotten, känns det inte naturligt.
Men drottningen har den väl synlig på sin handled.
– Ja. Där passar den utmärkt tycker jag.