Något som verkar ställa till det är att det råder en förvirring i hur terminologin används. Andlighet är en sak. Spiritualitet en annan. Därför avråder till och med en del teologer från att använda begreppet andlighet. Andra forskare, exempelvis Bernard McGinn, försöker i stället strukturera begreppet andlighet. Han säger att en del definitioner är antropologiska och att andlighet är en djupdimension som finns i alla människor.
– Andra definitioner är teologiska. Det är sådana vi använder i kyrkan och där spiritualitet är livet i Jesu Kristi ande. Det är något vi definierat utifrån dogmatiken.
Lägg därtill historiskt-kontextuella definitioner – de som finns i någon form av tradition, kanske new age, och som är präglade av hur man då använde begreppet. Där finns teologiska element och element av hur vi förstår den mänskliga existensen.
– Det är bra att hålla i sär begreppen och definitionerna, menar Karin Johannesson, som berättar att Bernard McGinn visat att om man går tillbaka och kollar begreppet andlighet och dess historia, kan man se att det har sina rötter i kristen historia. Det dyker upp under 300–400-talen som ett substantiv i ett brev där brevskrivaren uppmanar adressaten: handla så att du växer i andlighet!
– Tanken är att man ska växa i Jesu Kristi ande.
Under århundradenas gång ändrar sig förståelsen av begreppet och man pratar om andlighet på lite olika sätt. Under 1200–1300-talen kunde man prata om andlighet som kyrklig egendom eller som en djupdimension i människans existens och att människan har kropp, själ och ande, berättar Karin Johannesson.
– Under reformationstiden var andlighet ett skällsord. Det var något flummigt, något ”kvinnligt” och något kyrkan tog avstånd ifrån. I stället började man använda begreppet fromhet – kyrklig fromhet.
Tiden går. Först under 1900-talet i Frankrike börjar franska katolska författare tala om spiritualitet. Det blir något positivt, rentav hajpat.
Att kommunicera andlighet och spiritualitet i dag kan vara att använda sig av sociala medier. Karin Johannesson lägger ut små korta filmer på Facebook där hon börjar i det allmänmänskliga, där vi känner igen oss. Sedan tänker hon vad Jesus har att säga i sammanhanget.
– Det måste väldigt snabbt bli Jesus eftersom det är svårt att trassla sig fram på någon annan väg.
Hon säger att vi måste återknyta till det ursprungliga, visa att andlighet präglas och fångas av Jesu Kristi ande. Då är den heliga Anden med och hjälper till. Sedan vill hon ha med skapelseförankringen som karmeliterna förutsätter, att hela Gud, Fader, Son och Ande var med och skapade. Här var också Luther glasklar i sin trinitariska teologi. Det måste också återupptäckas.
– Människor går gärna ut i skogen och det förknippas med andlighet. Men man vill ju gärna ha en Kristusförkunnelse som säger att det är Kristus vi kan ana, att vi kan börja se spår av Kristus i naturen, säger Karin Johannesson som saknar en teologisk reflektion kring spiritualitet.
– Vi har en tendens att fundera psykologiskt och sociologiskt. Men hur tänker vi teologi kring detta? Och var tänker vi teologi tillsammans?
Frågorna får vara obesvarade. Men hon säger att det finns någon form av kyrkorummets spiritualitet som människor upplever, dit de tysta går för att tända ljus, kanske be.
– Det gör ingenting om det är tyst. Ibland kan det vara så att människor är trygga med att få erfara det heliga. Ibland pratar vi sönder saker, menar Karin Johannesson som gärna ber både morgon- och aftonbön ordlöst, precis som karmeliterna.
– Att be ordlöst är min framtidsväg för att orka och hålla.