Lena Malmgren hade gjort det mesta av insamlingen själv. Men hon hade hjälp av några kyrkohistoriker, bland annat professor Samuel Rubenson, och med det administrativa arbetet och kontakterna med Lunds kyrkohistoriska arkiv där berättelserna nu förvaras.
Frida insåg att hon skulle behöva hjälp av en lundabaserad kyrkohistoriker eftersom projektet var förankrat vid Lunds universitet och hon själv är doktorand i praktisk teologi vid EHS, Enskilda högskolan, i Stockholm.
Ingen av de ursprungliga kyrkohistorikerna hade möjlighet att fortsätta och därför gick frågan till Alexander Maurits som är expert på tidsperioden och har forskat på den här typen av material tidigare.
– Under perioden 1960–1970 prästvigdes 54 kvinnor för tjänst i Svenska kyrkan, säger Alexander Maurits. Av dessa hade cirka 20 hörsammat Lena Malmgrens och Samuel Rubensons inbjudan från 2004. Utöver detta hade Lena också samlat in annat tryckt material som till sin karaktär påminner om kallelseberättelser, det vill säga berättelser om vägen fram till prästvigningen.
– Totalt har vi, med de kompletterande kallelseberättelser vi fått in det senaste året, berättelser från cirka 40 av de kvinnor som prästvigdes under den perioden.
– Det är ett fantastiskt rikt källmaterial, fortsätter han. I en numera ganska välfylld och svårstängd grön pärm, finns ett kondensat av en viktig del av 1900-talets svenska kyrkohistoria.
– Som kyrkohistoriker är det både spännande och intressant att få ta del av ett sådant material och få lov att använda det för att komplettera den historieskrivning om Svenska kyrkan och 1900-talet som i mycket hög grad hitintills handlat om maktutövning, teologiska principer och – får man nog tillstå – män.