Urfolkens deklaration har skrivits under akut klimathot och uppmanar FN att vidga rättighetsbegreppet bortom människan: ”Moder Jord och alla de varelser som utgör henne är innehavare av alla de inneboende rättigheter som erkänns i denna deklaration utan någon som helst åtskillnad vad gäller organiska och oorganiska varelser, arter, ursprung, användning för människor eller vilken annan status som helst.”
Sametinget stödjer urfolkens deklaration sedan maj 2018. Sametingsledamoten Marie Persson Njajta förklarar beslutet efteråt: ”Vi menar att det krävs ett paradigmskifte, till ett synsätt där människan ser sig som en del av naturen, det vill säga ett urfolksmässigt sätt att förhålla sig.”
En samisk grundhållning, förklarar hon, är att människan tillhör de marker, vatten och landskap där hon lever sitt liv. Att eftersträva ett liv i balans och harmoni med årstidernas växlingar och ekosystemen där den samiska kulturen lever, växer och existerar är därför en självklarhet. ”Vår djupa koppling till mark och vatten förenar oss med urfolk världen över”, fortsätter hon.
När vi sitter framför Zoom-mötet med Johnsen kan det kanske framstå som att vi svenskkristna ska representera ett slags överhet, men jag vet inte. Det är mer som om vi – vi som förbjöd jojken, trummorna, brände nåjderna till döds, förbjöd de samiska språken i skolor och kyrkor – nu några hundra år senare står med mössan i hand. Vi har nedärvd skuld till skövling av kunskap vi nu behöver.
Morfar fick lära sig att det fanns en sann tro, inte flera. Han fick också lära sig att tala rikssvenska i skolan, inte jämtska. Den makt som lärt honom att samernas tro inte var sann drabbade även honom.
Samtidigt förde han och mormor vidare både vördnad och skärvor av handfast samisk visdom till mig. Knivarna, armbanden, skorna, hudarna, örterna, samiska knep på fjället, mot kalla tår, för att göra upp eld, lägga lav på sår. ”Så här gör samerna” var ord som säkrade kvalitet, kunskap och, ja, sanning.
Jag och min dotter sitter med den uppslagna resväskan framför oss och provar lapptussar. Det drar isvindar från golvbrädorna. Det är då hon frågar mig om hon kan bli same när hon blir stor.
Vi har nyligen besökt en sameby. Hon har lyssnat som fastnaglad till en långt ifrån barnanpassad föreläsning om samiska bruk och lagt allt på minnet. Hur människan måste be marken om lov, ge tillbaka något var gång hon plockat för egen del, hur hon måste lära sig att kommunicera med djuren, det ordlösa språk som kräver närvaro, respekt och lyhördhet, hon har hört om renlycka – ordet som på samma gång uppmanar till omsorg om de ekosystem vi är en del av, är beroende av, och vittnar om att vi kan bli belönade till kropp och själ om vi utvecklar den omsorgen.
Hon har hört om hur människan kan bli så bekant med varje växt, ört, att hon i markernas nyanser ser ett välfyllt skafferi. Som så många barn i vår tid har hon förstått att det liv vi icke-samer lever har nått vägs ände.
Hon kan sin Greta, vet att trädgränsen flyttats högre upp sen jag var barn. Inte konstigt att vår släkts nedärvda längtan vaknar – samerna. Inte konstigt att samma längtan väcks hos flera företrädare för Svenska kyrkan.
Vår bild av samiskt liv och samisk andlighet är visserligen både romantiserad och förenklad, men en sak vet vi: Den sanning som gick segrande ur maktkamperna på fjället var till stor del en sanning som inte skulle hålla i längden.
Petra Carlsson
docent i teologi