– Muhammed kan inte kristnas, han är inte heller en profet för kristna i den bemärkelse som muslimer ser på honom. Men vi behöver hitta ett språk som kommer bortom de nidbilder som gjorts av Muhammed genom kyrkans historia.
I sin analys lutar sig Jakob Wirén något förvånande mot Nathan Söderblom. Den kände ärkebiskopens syn på Kristus som den fullkomliga uppenbarelsen är traditionell, säger han, men menar att Söderblom samtidigt använder ett ”öppet profetbegrepp”.
– Muhammed liknar de gammaltestamentliga profeterna i det att han bär vittnesbörd om Guds barmhärtighet och talar om att Gud är en.
Han kan förstå att tanken på att se Muhammed som profet väcker känslor. Kristna är överhuvudtaget inte vana att tala om Muhammed, säger Jakob Wirén.
Han beskriver en assymetrisk relation där det inom islam finns en lång tradition att se Jesus som Guds budbärare, medan kristen teologisk reflektion ofta bedrivs ”som om islam inte fanns”.
– Jag vill få till stånd ett samtal som inte ägt rum. En diskussion kring Muhammed efterfrågas av muslimer i dialogsammanhang. Till dialogens utmaningar hör också de svåra erfarenheter av jihadisternas och IS-krigarnas Muhammed, som kristna, shiamuslimer och yazidier i Sverige, med rötter i Mellanöstern, bär på. Deras röster förtjänas att tas på allvar.
I sin bok tar Jakob Wirén också upp frågan om muslimer och kristna tillber samma Gud. Det är tydligt att båda förnekar samma sak: Att det skulle finnas andra gudar vid sidan av Gud. Båda bejakar att Gud är en, säger han.
– Även om treenighetsläran innebär en skillnad i hur Gud beskrivs är likheterna uppenbara. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att kristna och muslimer vittnar om samma Gud.
Svenska kyrkans ledning angrips redan i dag med termer som ”muslimkramare”. Riskerar du inte att spela den växande islamofobin i händerna?
– Vad som behövs är en diskussion i lågmäld ton. Det handlar inte om att jämka samman utan om att hitta ett teologiskt språk där vi kan tala väl om varandra trots de olikheter som finns.
Kristina Lindh