Att tro på en terrororganisation är direkt oansvarigt

Gitten Öholm, Christina Toledano Åsbrink

Begravning för Hanan Yablonka, en av de israeler som dödades under Hamas terrorattack den 7 oktober. Hans kropp hittades nyligen i Gaza. Foto: TT

Att försvara sin befolkning är inte bara moraliskt riktigt, utan även en internationell skyldighet för vilket land som helst.

REPLIK

Anna Karin Hammars artikel är ett så grovt angrepp på den kristna trons rötter, Israel och det judiska folket, att den inte kan få stå oemotsagd.

Hammar citerar jordbruksminister Avi Dichter och menar att han uppmanar till förintelse av Gaza, vilket är fel. Han sa att nu börjar Gazas Nakba vilket betyder att Gazaborna behöver evakuera området för IDF ska in och kämpa mot Hamas. Då Hammar har tagit uttrycket helt ur sin kontext tappar det sin innebörd.

Att tro på en terroristorganisations siffror är direkt oansvarigt.

Siffrorna som Hamas hälsoministerium (MoH) publicerat analyserades av bland annat av professorerna Lewi Stone, Tom Simpson och Gregory Rose och ser ut som följer:

• MoH menar att det handlar om 33 000 dödsfall på grund av Israeliska försvarsarmén (IDF).
  • Av dessa är nästan 13 000 så kallade oregistrerade dödsfall, det vill säga det går inte att bevisa eftersom de inte finns några uppgifter, ingen registrering av personerna. Det är alltså tveksamt att de ens existerar, vilket också Hamas erkänt själva.
  • Cirka 4000 registrerade dödsfall är till följd av naturliga orsaker som ålder och sjukdom.
  • 4 500- 5 000 Gazabor har dödats i så kallad ”friendly fire”, alltså när Hamas och Islamiska Jihad av misstag skjuter sin egen befolkning. Mellan 15 och 20 procent av deras egna raketer har exploderat i Gaza, till exempel i Al Shifa-sjukhuset.
  • IDF bekräftar att de har dödat strax över 13 000 terrorister. IDF:s krigföring i Gaza är baserad på targeted warfare.

Den enda gången Judéen och Samarien var ockuperad var 1948-1967 och då av Jordanien som gav namnet Västbanken eftersom det för deras del låg på västra banken av Jordanfloden. Israel tog tillbaka områdena 1967 och under Osloavtalet gick Israel med på försök till autonoma delar under förutsättning att PLO kunde hålla avtalen. PLO lovade dessutom att ändra sina stadgar, som kräver Israels förintelse. De ändrade dock aldrig det och bröt därmed löftet och förstörde själva möjligheten till autonomi.

Att Anna Karin Hammar utesluter historien om varför araberna blev flyktingar är uppvigling till judehat. Araberna uppmanade de arabiska invånarna att lämna eftersom de skulle förinta Israel på ett par veckor. Sedan  kunde de återvända. Men de förlorade. De som valde att stanna kvar blev israeliska medborgare och utgör idag 20 procent av Israels befolkning. Hade de accepterat FN:s delningsförslag 1947 hade de kunnat fira självständighet tillsammans med Israel.

De kristna lider under Hamas i Gaza och PA i Judéen och Samarien och är därmed helt utanför Israels jurisdiktion.

Enligt FN:s egna siffror fanns det sammanlagt strax över 250 000 byggnader i Gaza innan kriget. Strax över 35 procent av dessa har skadats i kriget, vilket är närmare 88 900 byggnader. Av dessa är 31 198 förstörda, 16 908 svårt skadade och 40 762 byggnader lätt skadade. Hur man än pusslar blir det inte 300 000. Detta gör Hammars argument suspekt.

Etnisk rensning? Ja, i Gaza och områden som styrs av PA. Där får inga judar bo. Den etniska rensningen som tog plats i Israel var när Jordanien illegalt ockuperade Judéen och Samarien mellan 1948-1967. Samtliga judar mördades eller fördrevs. Det var Judenrein i 19 år. DET är etnisk rensning.

"Folkmord" har med avsikt att göra. En befolkningsväxt från 750 000 till 5,9 miljoner kan inte kallas folkmord. Hamas mål  är att utrota världens judar. De är en folkmordsorganisation.

Gitten Öholm,
ordförande, Styrelsen Sv.avd. Internationella Kristna Ambassaden Jerusalem

Christina Toledano Åsbrink
fil. kand. teologi, författare

Taggar:

Gaza Israel

Kristen
Bland det mest vedervärdiga jag har någonsin läst. Kan bara uppfattas som en sorglig och oseriös påverkansoperation. Bara påhitt som lätt kan dubbelkollas hos FN, tex.