Det statliga bidraget måste bli högre.

Bertil Andersson Ledamot av kyrkorådet i Mellösa församling

Svenska staten måste bära en större del av kostnaderna för kulturarvet

Hösten 2019 skickade jag ett brev till statsminister Stefan Löfven där jag hade synpunkter på hanteringen av det svenska kyrkliga kulturarvet.

Svaret, som fördröjts av corona­pandemin, kom i fjol. Där står att läsa att staten även fortsättningsvis tillsammans med Svenska kyrkan bör ta ansvar för att det kyrkliga kulturarvet bevaras, används och utvecklas.

Sedan 2010 uppgår det kyrko­antikvariska bidraget från staten till 460 miljoner kronor årligen. Svenska kyrkan har ju också infört en ny fördelningsmodell för den kyrkoantikvariska ersättningen och regeringen har i skrivelsen Det kyrkliga kulturarvet framhållit att denna nya modell har goda förutsättningar att på sikt göra fördelningen mer efterfrågestyrd. Regeringen kommer att följa arbetet med den nya fördelningsmodellen, står att läsa i svaret från regeringskansliet.

Med anledning av kyrkoherden i Vadstena Magnus Svenssons uttalanden i Kyrkans Tidning nyligen, upprepar jag: Kulturarvet är till för oss alla! Jag vill åter väcka frågan om statens ansvar.

Svenska kyrkan har varit alldeles för tafatt under 20 år. Varför försöker inte Svenska kyrkan få upp ersättningen? Svenska staten måste bära en större del av kostnaderna. De 460 miljoner kronorna är en alldeles för liten summa för att Svenska kyrkan ensam ska klara av att underhålla det kyrkliga kulturarvet.

Bertil Andersson
Ledamot av kyrkorådet i Mellösa församling