Journalistisk ordblindhet?

Göran Gustafsson
Foto: Johannes Frandsen

Varför normaliseras fördomsfulla benämningar på frikyrkliga?

Det är viktigt att Kyrkans Tidning i sitt senaste nummer synliggör att många unga människor med kristen övertygelse upplever sig ifrågasatta och ibland utsatta för kränkning i vårt svenska samhälle.

Däremot är det förvånande att frikyrkliga ungdomar i artikeln benämns som frireligiösa, trots att begreppet frireligiös är så tydligt nedvärderande.

Jag har inte träffat någon frikyrklig som benämnt sig själv som frireligiös eftersom begreppet orättvist suddar bort all kyrklig förankring.

Nog är det märkligt att en artikel i Kyrkans Tidning som vill lyfta fram utsattheten att vara kristen i dagens samhälle samtidigt normaliserar fördomsfulla benämningar på frikyrkliga.

Varför denna journalistiska ordblindhet?

Göran Gustafsson