Rädda Bunkeflo kyrka!

Sverigedemokraternas kyrkofullmäktigekandidater i Malmö pastorat

Bunkeflo kyrka är en kulturskyddad kyrka i Malmö som under lång tid varit i behov av vård och underhåll. Det nödvändiga underhållet och renoveringarna har skjutits upp och 2017 stängdes kyrkan för allmänheten, på grund av att några tegelstenar över entrén lossnat och fallit till marken.

Sverigedemokraterna har, som enda nomineringsgrupp i Malmö pastorats kyrkofullmäktige, sedan mandatperiodens början verkat för att de nödvändiga renoveringarna av Bunkeflo kyrka ska genomföras.

När Socialdemokraterna och POSK i juni 2019 tog ett beslut i kyrkorådets arbetsutskott att hos domkapitlet och länsstyrelsen anhålla om rivning av Bunkeflo kyrka så svarade Sverigedemokraterna genom att samla in 1737 namn på sju dagar för att stoppa rivningen.

Tyvärr har det starka stödet för en renovering av Bunkeflo kyrka inte övertygat de andra nomineringsgrupperna att stödja en renovering. När vi närmar oss slutet av mandatperioden så är Bunkeflo kyrka den enda kulturskyddade kyrkan i Malmö pastorat som saknar en uppdaterad vård- och underhållsplan.

Länsstyrelsen i Skåne har uppmanat Malmö pastorat att genomföra nödvändiga renoveringar av Bunkeflo kyrka medan stadsbyggnadskontoret i Malmö stad har inlett en utredning om bristfälligt underhåll av Bunkeflo kyrka.

2016 beslutade stiftsstyrelsen i Lunds stift att bevilja kyrkoantikvarisk ersättning för renoveringen av Bunkeflo kyrka. Malmö pastorat valde då att tacka nej till detta stöd. Då uppmanade Lunds stift Malmö pastorat att ansöka om kyrkoantikvarisk ersättning för renoveringen av Bunkeflo kyrka i framtiden eftersom Lunds stift ansåg att det var ”av yttersta vikt att åtgärderna genomförs och det kyrkliga kulturarvet bevaras”.

Enligt en kalkyl från Malmö pastorat från 2018 så kostar den totala renoveringen av Bunkeflo kyrka 74 miljoner kr. Det handlar om fem olika renoveringsarbeten där den dyraste kostar 22 miljoner kr och den billigaste 3 miljoner kr. Det innebär att renoveringsarbetena kan utföras var för sig under en längre period för att dela upp kostnaden. Sverigedemokraterna har föreslagit att en sådan etappvis renovering ska genomföras. Värt att nämna i sammanhanget är att Malmö pastorats kalkyl är starkt ifrågasatt från många sakkunniga. Det är mer sannolikt att renoveringen kostar klart mindre än 74 miljoner kr.

2019 hade Malmö pastorat ett överskott på 64 miljoner kr. 2020 hade Malmö pastorat ett överskott på 70 miljoner kr. Pengarna för att renovera Bunkeflo kyrka finns och stiftet är mer än villig att skjuta till kyrkoantikvarisk ersättning. Problemet är att Sverigedemokraterna är den enda nomineringsgruppen som aktivt arbetar för att Malmö pastorat tar sitt lagstadgade ansvar och renoverar Bunkeflo kyrka. De andra nomineringsgrupperna har passivt tittat på medan en kulturskyddad kyrka förfaller.

I maj aviserade Malmö pastorat att en ny kyrka ska byggas endast två kilometer från Bunkeflo kyrka. Kostnaden för den nya kyrkan är 120 miljoner kr. Detta förslag förutsätter även att den populära Bunkeflo Strandkyrka stängs och avyttras. Sverigedemokraterna var den enda nomineringsgruppen som röstade emot detta upplägg.

Civilsamhället i Bunkeflo och organisationer som verkar för vårdandet av kulturarvet har mobiliserat inför kyrkovalet. Bunkeflo kyrka är en viktig del av stadsbilden i Bunkeflo, Vintrie och Limhamn och det finns ett stort kulturellt och andligt engagemang för att renovera kyrkan. Svenska kyrkan borde ta vara på detta engagemang och förstå att besvikelsen kommer vara stor om denna kyrka inte återöppnas och vårdas.

Sverigedemokraterna i Malmö ger ett löfte inför kyrkovalet om att Bunkeflo kyrka kommer ha högsta prioritet för vår nomineringsgrupp om vi får inflytande i Malmö pastorat efter kyrkovalet. Vårt viktigaste krav efter kyrkovalet i Malmö pastorat kommer vara en renovering av Bunkeflo kyrka, som görs etappvis för att inte belasta Malmö pastorats ekonomi. Vi vill vårda våra kyrkobyggnader på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt.

Vi ber medlemmarna i Malmö pastorat om deras stöd för att kunna göra det vi har försökt göra under hela mandatperioden: Rädda Bunkeflo kyrka!

Sverigedemokraternas kyrkofullmäktigekandidater i Malmö pastorat:

Nima Gholam Ali Pour (SD)

Christine Gyhagen (SD)

Rolf Hansson (SD)

Lisbeth Persson – Ekström (SD)

Patrick Angelin (SD)

Regina Harwigsson (SD)

Nichodemus Nilsson (SD)

Nichlas Holmgren Gellersten (SD)

Jenny Bengtsson (SD)

Stefan Greschner (SD)

Rickard Åhman – Persson (SD)