Så många som möjligt måste vara delaktiga i Svenska kyrkans framtid

Roger Sansdtröm, Niklas Larsson, Daniel Sunesson

Att det finns nomineringsgrupper som heter och driver samma politik inom såsom utanför Svenska kyrkan förenklar.

Svar till Jakob Schwarz i Kyrkans Tidning nummer 39 2020.

Svenska kyrkan är just nu mitt i den allra mest spännande förändringsprocess som organisationen på väldigt länge har varit med om. Med en samhällsutveckling där människor uttrycker, konsumerar och söker sig till tro och fördjupning på ett annat sätt än tidigare. En samhällsutveckling där människor inte är beredda till ett aktivt eller passivt medlemskap med vad det innebär på samma sätt som tidigare. En samhällsutveckling där människor tar för givet att kulturskatterna ska bevaras, kyrkdörren alltid ska stå öppen och att kyrkokören alltid ska sjunga.

Denna förändringsresa kommer att pågå länge, vara dynamisk och oerhörd intressant att vara en del av. Det är många och spännande beslut som kommer att tas på denna resa.

För att få ut det bästa av Svenska kyrkans framtida resa behöver så många det bara är möjligt delta och vara delaktiga. Det handlar om volontärer och anställda. Om förtroendevalda och medlemmar. Det krävs också att hela medlemskåren är representerad oavsett kön, ålder, erfarenheter av Svenska kyrkan eller annan egenskap.

Vi vet att ungdomarna som Jakob Schwarz nämner är aktiva, samhällsmedvetna och oerhört pålästa även känner till de olika nomineringsgrupper som finns att välja mellan. Att det finns nomineringsgrupper som heter och driver samma politik och verksamhet inom såsom utanför Svenska kyrkan tror vi förenklar.

För oss tre var det vårt allmänna politik- och samhällsintresse tillsammans med ett särskilt hjärta för Svenska kyrkan som gjorde att vi valde, på var sitt håll, att söka upp det sammanhang där vi känner samhörighet med idéer på hur samhället ska byggas. Vi tre gjorde det under högstadieperioden i vårt liv, i åldern då intresset för samhället och förändringar väcks.

Vårt uppdrag som förtroendevalda i Svenska kyrkan där vi representerar ett politiskt parti utgår från att vi vill fatta beslut. Att vilja vara beslutsfattare och att ha en vision om vart besluten ska bära och landa är själva essensen av att vara politiskt intresserad. Vi tre är hemmahörande i en gemenskap, Centerpartiet, där vi delar en gemensam värdegrund, samma samhällsvision och där Svenska kyrkan är en naturlig del och för vilken vi vill fatta de viktiga och avgörande besluten. Att hitta och få kontakt med Centerpartiet har aldrig varit så enkelt som det är i dag med alla de digitala verktyg som finns jämfört med då vi var sökande.

Vi tre lovar att Centerpartiet i hela landet står med öppna armar för alla som är nyfikna på vårt parti, att vilja veta mer vad det innebär att vara fritidspolitiker för Centerpartiet i Svenska kyrkan och som vill lägga mer tid på vår älskade kyrka.

Roger Sandström
Niklas Larsson
Daniel Sunesson

– i dag i 30- och 40- årsåldern