
Kyrkan borde få vara stolt över att det varje fredag i tidningars annonser visas vilken rikedom av program som kyrkan erbjuder.
Det blev ett hårt slag mot många, då kyrkoannonserna i fredagens Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet slopades.
Skäl har angetts att en enkät visade att få tar del av annonsen. Antar att de utfrågade var slumpvis utvalda. Kanske råkade vara de som aldrig besöker kyrkan. Ungefär som att man snöröjer cykelbanorna, för alla cyklar ju!
Eller att ingen numera har papperstidning? De som har, förlorar nu denna översikt. Kan vara intressant att se om någon kyrka gästas av en talare som man länge velat lyssna till.
Ekonomiskt? Priset lär vara runt fyra miljoner, men utslaget på varje församling ... Jämför bytet av logga för Svenska kyrkans internationella arbete: 32 miljoner kronor!
Hur ska nu alla äldre, som inte har eller kan hantera dator, veta vad som sker i stiftets kyrkor?
Eller ingår detta ”övergrepp” i utplåningen av det värde som kyrkans verksamhet står för? Kyrkan borde få vara stolt över att det varje fredag visas vilken rikedom av program som kyrkan erbjuder. Detta blir ett bidrag till sekulariseringen.
Berit Eklund
gudstjänstvärd och Skut-ombud
Hedvig Eleonora
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.