En minnestavla över Sven Hedin hänger i Adolf Fredriks kyrka i Stockholm. Foto: SvD/TT och Caisa Rasmussen/TT
I Tyskland finns minst fem gator uppkallade efter Sven Hedin, och i flera av dessa städer pågår nu diskussion om namnbyte, skriver debattörerna.
I Adolf Fredriks kyrka i centrala Stockholm finns ett hyllningsmonument till Sven Hedin, en man som bäst kan beskrivas som en nazistisk influencer i sin tid, som bland annat offentligt hyllade Adolf Hitler. Att upplåta ett kyrkorum för detta signalerar rasism och exkludering. Alltså precis motsatsen till kyrkans officiella budskap.
Kyrkan har på många håll, genom många aktiva biskopar, i församlingar, i reklamkampanjer, i diakonin, i religionsdialog och försoningsprocessen med samerna tagit aktiva steg i sitt antirasistiska och historiegranskande arbete. Men i Adolf Fredrik står Sven Hedin-monumentet som en symbol för att allt detta bara är fernissa, som ett hån mot allt det inkluderingsarbete som bedrivs.
Sven Hedin argumenterade i både text och tal för Tysklands sak under andra världskriget. Han hade nära förbindelser med Hitler och andra naziledare och reste till Tyskland. Han visste mycket väl hur minoriteter och oppositionella behandlades, men inte heller efter krigsslutet tog han avstånd från nazisternas illdåd. Att Sven Hedin idag har en hedersplats i ett kyrkorum är helt orimligt!
Överlevande från förintelsen finns snart inte med oss längre, men ideologin och dess fiendebilder, det okristliga budskapet som delar upp världen i vi och dem, som orsakade förintelsen, vinner nu förnyad styrka. Vi är många som bär en stark kollektiv sorg över det som hände i Europa under andra världskriget och som ser att de mest brutala delarna av historien kan upprepa sig, om de inte erkänns och motverkas.
Idag ser vi hur höga murar byggs mot människor i nöd och man gör skillnad på flyktingar baserat på hudfärg. Vi ser hur minoriteter utmålas som bärare av ondska och vi ser hur tystnad råder från stora maktinstanser medan tiotusentals civila mördas i Palestina. Det ska inte råda någon tvekan om kyrkans värderingar, men en hedersplats åt Sven Hedin rimmar inte väl med respekt för allas lika värde.
I Tyskland finns minst fem gator uppkallade efter Sven Hedin, och i flera av dessa städer pågår nu diskussion om namnbyte. Även i Sverige plockas Hedin bort, exempelvis har Karolinska Institutet bytt namn på föreläsningssalar, efter en lång kamp från studenter.
För fyra år sedan arrangerade ärkebiskopens kansli ett heldagsseminarium för att belysa antijudiska stereotyper i svensk kyrkokonst, exempelvis den antisemitiska “judesugga” som finns inhuggen i en pelare i Uppsala domkyrka. Skylten vid denna, med text från 1995, som då konstaterades i behov av uppdatering, är dock ännu kvar och oförändrad, likt monumentet över Hedin.
Adolf Fredriks församling skriver på sin hemsida: “Oavsett vem du är eller vad du tänker på så vill vi med glädje välkomna dig till Adolf Fredriks kyrka och församling. Vi vill vara en församling för alla!”. Men när du kliver in i Adolf Fredrik möts du av en påminnelse om den avskyvärda ideologi som lett till mordet på miljontals människor, genom ett monument över en man som hyllades och försvarade just den ideologin.
Så länge minnestavlan för Sven Hedin sitter uppe i kyrkorummet är kyrkan inte en kyrka för alla. Därför vill vi att epitafiet över Sven Hedin tas ner, nu! Låt också detta bli startskottet för en ordentlig översyn av hur inkludering och exkludering gestaltas i kyrkorummen.
Anneli Nordling,
medlem i Svenska kyrkan och regelbunden besökare i Adolf Fredrik kyrka
Natte Hillerberg,
f.d. medlem i Svenska kyrkan och ersättare i kyrkofullmäktige
Anna Ardin,
diakon och doktorand
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.