Foto: Johan Bävman, Henrik Montgomery/TT, Marcus Gustafsson, Kristina Sahlén, Josefin Roos, Ida Lagesdotter Andersson, Mikael M Johansson, Richard Holmberg, Anders Gustafsson, Mikael Wallerstedt, Therese Wiberg och privat
Replik. Det är bekvämt att argumentera som biskop Johan gör. Men det är inte värdigt en kyrka som är satt att förvalta och värna skapelsen.
REPLIK
Det är med bestörtning vi läser biskop Johans debattartikel där viktiga insatser i Svenska kyrkans klimatarbete relativiseras och rättmätig kritik mot dess brister reduceras till “godhetssignalering”.
Forskningen är entydig, mänsklighetens klimatpåverkan behöver minskas på alla nivåer. Men biskop Johan blandar samman individ och organisation. Den som ifrågasätter att Svenska kyrkan som organisation ökar sitt flygande gör samma sak som den som skambelägger en individ för sin semesterresa, tycks han mena. Sådan sammanblandning av nivåer är vanlig i det omställningsforskare kallar “tankestrukturer som hindrar omställning” eller “legitimeringsprocesser för att inte agera i klimatfrågan”. Maria Wolrath Söderberg kallar det “Det är systemet som måste förändras, inte jag”.
Kännetecknande för sådan argumentation är att nivåerna individ och struktur/organisation används så att ansvar antingen förflyttas från individen till strukturen eller omvänt, från strukturen till individen. Det osynliggör den viktiga mellannivå där förändring får momentum och förbiser det faktum att förändring behövs på alla nivåer.
Enligt Kyrkoordningen, ska församlingarna verka för att “skapelsen återupprättas” (KO, andra avd.). Kyrkans förvaltarskap “måste utövas med hänsyn till hela Guds skapelse” och “en förvaltare måste vara pålitlig och klok och kunna svara för sin förvaltning när den granskas” (KO, elfte avd.) Att vara kyrka innebär ett ansvar, på alla nivåer. Att utkräva det ansvaret har inget med godhetssignalerande att göra, vilket biskopen hävdar. Det handlar om att ta ansvar i enlighet med kyrkans ordning och färdplan.
Biskop Johan beskriver det dock som en ny “gärningsfromhet” Han liknar det vid hur man förr i kyrkliga sammanhang pekade ut “biobesök, lördagsdans och kortspel” som synder när det egentligen var andra problem man ville bemöta. Men liknelsen haltar. Dans och kortspel inte kan sägas vara direkt skadliga medan är flygande faktiskt är det. Dessutom antyder liknelsen att de som påtalar flygandets stora klimatpåverkan gör det som ett sätt att klanka ned på andra för att själva framstå som goda och, med kyrkligt språk, rättfärdiga. Vilket helt osynliggör den stora mängd personer, undertecknade inräknade, som känner en stark och genuin oro för vår planets framtid. Vi behöver att krisen tas på allvar.
Biskopens argumentation bygger dessutom på en märklig förståelse av den lutherska rättfärdiggörelseläran. Lutherskt tänkande skiljer mellan olika former av rättfärdighet. Rättfärdighet coram deo (inför Gud) är något annat än rättfärdighet coram mundo (inför världen). Rättfärdighet coram deo kallas ibland “den passiva rättfärdigheten” för att den endast kan tas emot av nåd, genom trons gåva. Rättfärdigheten coram mundo kallas istället “den aktiva” eller “den civila rättfärdigheten”. När människan tagit emot trons gåva aktiveras hennes vilja att göra gott för världen. “Här”, skriver Martin Luther, “begynna nu gärningarna, här får människan ingalunda gå sysslolös.”
Biskopen verkar tänka annorlunda. I artikeln motiveras också Lunds stifts ökande flygresor med att klimatkrisen inte är den enda utmaningen i vår tid. Även detta är enligt omställningsforskningen en vanlig form av legitimering för att slippa ändra sitt beteende. Det kallas “selektivt moraliskt avståndstagande” eller “det finns andra värden som är viktigare.” Dessutom bygger argumentet på en, enligt många, felaktig uppdelning mellan olika kriser i världen.
Klimatforskare har länge förutspått att klimatkrisens påverkan i form av torka och översvämningar leder till fler konflikter när jordens resurser blir mer begränsade. Biskop Johan skriver att det är “en förenkling av tillvaron att tro att [klimatfrågan] är den enda utmaningen”. Men enligt klimatforskningen är det snarare en förenkling att tro att klimatfrågan kan avgränsas från andra kriser när sanningen är att klimatförändringarna har en påverkan på en mängd områden och att fler kriser därför hänger samman (Welzer, 2009).
Det är bekvämt att argumentera som biskop Johan gör. Det får klimatkrisen och vårt ansvar att framstå som mindre än de är. Men det är inte värdigt en kyrka som är satt att förvalta och värna skapelsen. Vi förväntar oss inte att en biskop ska vara ofelbar, men vi förväntar oss mer av kyrkans företrädare än att hänfalla till vedertagna argument för att slippa agera.
Därför uppmanar vi biskop Johan att ta sitt ansvar genom att följa Kyrkoordningen och de åtaganden som fastställts i Svenska kyrkans färdplan för klimatet.
Petra Carlsson-Redell, präst, professor i teologi, direktor för Centrum för teologi, ekologi och kultur (CTEC)
Sofie Söderin, präst och samordnare för nätverket Skapelse & Existens
Camilla Matzon Mathisson, präst
Lisa Gerenmark, diakon, stiftskonsulent, ledamot i kyrkomötet samt ersättare i kyrkostyrelsen
Jenny Eriksson, medlem i Svenska kyrkan i Lunds stift och Rebellmamma
Siv Eriksson, medlem i Svenska kyrkan - Uppsala domkyrkoförsamling och Rebellmamma
Elin Engström, präst i Sofia församling, Stockholms stift
Helena Fhager, präst i Svenska kyrkan
Stina Tysk, präst och samordnare för nätverket Skapelse & Existens
Kamilla Skarström Hinojosa, lektor i religionsvetenskap
Eva Hallberg, läromedelsförfattare, kyrkorådsledamot i Genarps församling
Johanna Öhman, kyrkoherde Sofia församling, Stockholm
Cina Kedvall, församlingspedagog, Söderala pastorat
Karolina Tängmark Roos, präst i Burlövs församling, Lunds stift
Kerstin Wimmer, präst i Lunds stift och teologie doktor
Sofia Oreland, präst och doktorand
Magnus P. Wåhlin, präst och kommunalråd
Lisa Fröberg, präst Svenska kyrkan
Richard Thörn, kyrkoherde Södermöre pastorat, Växjö stift
Arvid Elenäs, präst i Vällingby församling
Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi, ordförande i Researchers desk
Minna Miettinen, diakon
Katarina Hedqvist, präst i Växjö stads och domkyrkoförsamling
Elisabeth Gerle, professor em. i etik
Lina Petré, präst och klimatambassadör i Svenska kyrkan
Lisa Westberg, präst Svenska kyrkan
Felix Modh, präst i Ekshärad
Matz Malm, präst Svenska kyrkan
Jonas Löhnn, kyrkoherde
Embla Trygg, präst
Sofija Lazic Pedersen, tjänstledig församlingsherde Gustav Adolfs församling, Helsingborg, ledamot i kyrkomötet och ersättare i kyrkostyrelsen
Margareta Koltai, policyrådgivare för klimaträttvisa, Act Svenska kyrkan
Erik Dufva, präst i Botkyrka församling
Michael Nausner, forskare vid Svenska kyrkans enhet för forskning och analys
Katarina Hedqvist, präst i Växjö stads och domkyrkoförsamling
Ragnhild Johansson, präst i Botkyrka församling
Jenny Linnér, präst i Nättraby-Hasslö församling.
Mariana Ljunggren, medlem i Svenska kyrkan.
Maria Klasson Sundin, präst i Svenska kyrkan
Ylva Linder, förtroendevald i Sundborns församlingsråd, leg. psykolog och Rebellmamma
Marit Norén, präst i Svenska kyrkan
Cathrine Fernlöf, präst i Munkedals församling
Magdalena Sjöholm, präst Svenska kyrkan
Sigurd Bergmann, prof. em.
Hannah Hartell, präst i Svenska kyrkan
Marie-Louise Bengtsson, klimatambassadör och präst i Svenska kyrkan
Olov Rutschman, diakon i Svenska kyrkan
Miriam Rutschman, medlem i Svenska kyrkan, God Jord och Rebellmamma
Anneli Sandberg, medlem i Svenska kyrkan, pastor i Equmeniakyrkan och biolog.
Ami Dahlblom, biträdande kyrkoherde i Gävle
Ninna Edgardh, präst och professor emerita
Jennie Högberg, Präst Flemingsbergs församling
Katarina Hedqvist, präst i Växjö stads och domkyrkoförsamling
Kristina Kojan, pensionerad diakoniassistent Jämtland
Sofia Asthamn, medlem i Svenska Kyrkan, Vadstena
Maria Lund, präst i Skellefteå landsförsamling
Hanna Soldal, opinionsbildare klimaträttvisa, Act Svenska kyrkan
Marie Wildhammar Okker, kommunikatör nationell nivå, Terra-Pi-volontär
Karin Härjegård, präst i Åre
Daniel Tisell, kyrkoherde
Sven Hillert, präst i Alfta-Ovanåker
Silvia Kramer, pastorsadjunkt i Söderala pastorat
Josef Ängsved, präst i Svenska kyrkan
Ulrika Karlsson, ordförande Himmel och Jord
Hans-Olof Martinsson, präst i Svenska Kyrkan
Amanda Stenermark, präst och miljödiplomerare
Henrik Berglund, komminister i Norrfjärdens församling
Kjerstin Birgitsdotter, kyrkoherde Ydre pastorat
Matilda Oldeberg, präst Uppsala pastorat
Peter Dobers, styrelseledamot Immanuelskyrkan i Stockholm, professor vid Södertörns högskola, past president vid International Sustainable Development Research Society
Christofer Sjödin, präst i Umeå och klimatambassadör
Cathrine Hauge, präst
Gunilla Rödström, präst i Svenska kyrkan
Anders Lundberg, docent, förtroendevald i Svenska kyrkan
Margareta Ellnebo, medlem i Svenska kyrkan
Malin Skogqvist, Hållbarhetssamordnare, Luleå.
Amie Ringberg, Klimatambassadör i Svenska kyrkan, förtroendevald i Växjö stift för Himmel och Jord
Fanny Sverke, klimatambassadör och diakoniandidat i Svenska kyrkan
Christin Nygren Sundvisson, kyrkoherde Sydöstra Jämtlands pastorat
Samuel Hall, prästkandidat och klimatambassadör
Brita Rudberg Österberg, präst I Västra Frölunda pastorat, Göteborgs stift
Tina Bagerstam Johansson, kyrkoherde Dannemorabygdens församling
Anna Holm, organist i Västermalms församling
Camilla Lif, kyrkoherde i Katarina församling
Eva Katarina Agestam, präst och ekoteolog
Petter Svärd, pedagog Svenska kyrkan
Eskil Lindbäck, organist i Nynäshamns församling
Maria Küchen, författare
Sven-Evan Svanberg, präst i Svenska kyrkan
Annika Spalde, diakon
Jenny Grimbeck, präst i Svenska kyrkan
Nina Konnebäck, präst i Svenska kyrkan
Martin Petré, diakon i Svenska kyrkan
Anne Sörman, präst i Botkyrka församling, (TD, representant i kyrkomötet för Visk)
Ella Järvinen, präst i Botkyrka församling, Stockholms stift
Anna Stenund, biträdande stiftsdirektor, Stockholms stift
Yvonne Andersson, diakon
Andreas Lagercrantz, elevassistent och journalist
Carina Lindsjö, Öjaby församling, Växjö Sift
Maria Ekstedt, präst i Svenska kyrkan, Burträsk-Lövångers pastorat
Katja Stroeven, präst i Svenska kyrkan
Fredrika Gårdfeldt, präst i Katarina församling, Svenska kyrkan
Mats Haglund, sjukhusdiakon, Skönviks psykiatriska klinik/rättspykiatri, Säter
Lisa Westman, präst i Svenska kyrkan
KG Hammar, ärkebiskop emeritus
Nils Renström, ideell medarbetare i Skellefteå S:t Örjans församling
Gunhild Ninis Rosqvist, professor i geografi vid Stockholms universitet och medlem i Svenska kyrkan
Maria Linnér, präst i Fridlevstads församling
Inger Rådö, medlem i Sofia församling
Göran Rådö, medlem i Sofia församling
Pär Friberg, kyrkoherde, Daga församling
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.