Vår biskop Åke är värd ett stort tack

Ulla-Britt Hagström, Fredrik Nilströmer, Lars-Erik Zachrisson Fria Liberaler i Svenska kyrkan (FiSK), Skara Stift
Foto: Anders Deros/ Aftonbladet / TT och Carla Karlsson

Att biskop Åke Bonnier deltar i debatten för utvisningshotade Lisa väger mycket tungt

Vi har flera tillsammans följt flickan Lisas öde med hot om snabb utvisning ensam till Albanien. Flickan som sex av sina nio år rotat sig hos familjen Backström i Järpås. Ett öde som berört hela Sverige, där vår biskop Åke Bonnier gick in i debatten och hänvisade till att Barnkonventionen måste väga väldigt tungt i hur vi behandlar och bryr oss om barn.

Lisa som själv benämner sig Adelisa Backström fick äntligen glädjebeskedet av Migrationsdomstolen att hon beviljats tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige. Att Åke Bonnier deltar i debatten för Lisa väger mycket tungt. Hans inlägg har säkert påverkat beslutet positivt. Vi håller nu med biskop Åke om att detta är ett steg till ett permanent uppehållstillstånd. Det är dock tragiskt att Högsta domstolen stänger dörren till prövningstillstånd. Det mest trygga för Lisa är att få adopteras hos familjen hon trivs så bra hos.

“Biskop Åke Bonnier för betydande insatser inom svenskt och internationellt kyrkoliv”, så lyder motiveringen för utmärkelsen med kungens medalj i juni i år. Där framgår också hans samhällsfrämjande aktiviteter.

Vi från Fria Liberaler i Svenska kyrkan, Skara stift tackar för Åkes ledarskap och närvaro som påverkat flera positivt. Han har sett till såväl de små som helheten i det stora.

Ulla-Britt Hagström, Skövde
Fredrik Nilströmer, Borås
Lars-Erik Zachrisson, Bottnaryd
Fria Liberaler i Svenska kyrkan (FiSK), Skara Stift

Arne Nilsen
Samtliga biskopar borde nu verka för att Lisa får permanent uppehållstillstånd och att hon får bli adopterad av familjen hon bor hos!