Vilken annan stat kan använda svält som vapen medan världen ser på?

Anna Karin Hammar präst och teologie doktor, ordförande i Kairos Palestine Sweden

Delar av Sankta Porphyrius i Gaza, en av Gazas äldsta kyrkor, bombades i höstas och minst 18 personer dog. Bilden är tagen under ett påskfirande i samma kyrka 2012. Foto: Magnus Aronson och Bernat Armangue/TT

Slutreplik. Israel förvaltar ett sådant förtroendekapital i många av västvärldens länder, att många väljer att blunda för det mördande, den fördrivning och det tillintetgörande av bostäder och kulturella och akademiska institutioner som pågår.

SLUTREPLIK

Fredens träd har rättvisan som rötter. Det är dags för alla som bryr sig om Palestinas och Israels framtid att lyssna noga till profeternas vittnesbörd. Den israeliska kolonisationen av palestinsk mark leder allt längre bort från fred och harmoni, från den shalom som profeterna vittnar om och som Jesus ger sitt liv för.

Israels ansträngningar under sjuttiosex år kulminerar nu i en ultrahöger som regerar och fördriver. För första gången ställs Israel inför domstol anklagat för folkmord. För första gången riskerar premiärministern och försvarsministern att gripas och ställas inför brottmålsdomstol på grundval av vad deras ord och handlingar vittnar om.

I dag säger profeternas efterföljare i den Internationella domstolen (International Court of Justice) och i den Internationella brottmålsdomstolen (International Criminal  Court) att Israel bryter mot alla de viktigaste principerna i världssamfundet. KrIgsförbrytelser, brott mot mänskligheten, ja till och med troligt folkmord.

Här betvivlar mina kritiker att intention till fördrivning och omintetgörande av palestinierna föreligger. Jag nämnde i min förra text bara ett exempel på ett sådant yttrande från israelisk regeringsmedlem. Jag rekommenderar därför alla att studera den databas som omfattar femhundra uppfordringar till folkmord som uttalats av regeringsmedlemmar, militär, journalister med flera i det israeliska samhället.

Bland annat sådana uttalanden av regeringsmedlemmar ligger till grund för de internationella domstolarnas åtgärder.

Varför är det så svårt för många människor att se vilken fruktansvärd förövare den israeliska staten är? Världen är enig om, inklusive president Biden, att mer än 30 000 palestinier har dödats i Gaza. Barnens lidande väcker världens sympati, men det är som om det är svårt för många regeringar att dra slutsatser om stopp för vapenexport och sanktioner. Israel förvaltar ett sådant förtroendekapital i många av västvärldens länder, att många väljer att blunda för det mördande, den fördrivning och det tillintetgörande av bostäder och kulturella och akademiska institutioner som pågår. Vilken annan stat kan med berått mod använda svält som vapen medan världen ser på?

De vittnesmål som kyrkornas representanter hör från Gaza vittnar om ett oerhört lidande. Söndertrasade hem, söndertrasade livsomständigheter, bombade sjukhus och till och med bombade byggnader som hör till kyrkor. I höstas bombades Gazas äldsta kyrka i en av sina fyra byggnader och minst arton personer dog

Liksom under den första Nakban 1947-1949 drabbas kristna likaväl som sina muslimska grannar. Under den första Nakban fördrevs 90 000 palestinska kristna. Kyrkoledarna i Jerusalem berättar om de fruktansvärda förföljelser som pågår även i andra delar av Palestina inklusive i Jerusalem. Vi har ännu inte fått alla vittnesmål från Gaza.

Om vi som kyrkor verkligen bryr oss om de palestinska kristna, då bryr vi oss om alla i det palestinska folket. Medan vi tackar Gud för alla israeler som säger sanningen i och om sitt land, ber vi med alla anhöriga om att alla fångar ska släppas, bomberna tystna och en radikal försoningsprocess ta sin början. Här kan Israels verkliga vänner hjälpa Israel att erkänna många års förföljelse av det palestinska folket. Det första steget i all försoning med sitt koloniala beteende är att erkänna historien, vad som verkligen har skett. Med verkliga vänner kan Israel och Palestina  gå en bättre framtid till mötes. Låt oss alla bidra till det!

Anna Karin Hammar, präst och teologie doktor, ordförande i Kairos Palestine Sweden

test debatt