Det finns stor risk att det där samtalet, när det till slut måste tas, enbart kommer att handla om åsikter.
Ordval är oerhört viktigt, menar Ann Lagerström. Att använda värderingsord och beskriva en person som slö eller nonchalant stänger effektivt dörren till dialog.
– Det är helt normalt att våra fysiologiska försvarsmekanismer går igång när vi utsätts för anklagelser. Då slår dörren igen och det kan bli väldigt svårt att öppna den igen, säger hon.
– Och ditt mål med samtalet kan inte vara att sätta dit den andra personen, utan att få till en dialog. Målet måste alltid vara någon typ av kärlek.
✔ Använd inte värderingsord. Säger du att personen mittemot är lat, nonchalant, otrevlig – så blir det ingen dialog. Säg inte ”vi måste prata om att du alltid kommer för sent”, var saklig och säg hellre ”jag har märkt att du kommer klockan fem över nio istället för nio, när mötet börjar.”
✔ Fråga vad medarbetaren tänker om saken, inte vad han eller hon tycker eller känner.
✔ Var beredd på en reaktion från den andra parten, det är helt normalt. Låt reaktionen sätta sig innan du frågar om det är okej att fortsätta.
✔ Förhåll dig professionell även under känslomässiga reaktioner. Trösta inte en medarbetare som börjar gråta under samtalet, men låt honom eller henne gråta ut.
✔ Förbered dig och var tydlig med vad ni ska prata om. Bestäm innan vilka gränser som inte går att rucka på, om det är en fråga som kan vara förhandlingsbar.