Så jobbar Church of England med digital kommunikation

Adrian Harris är chef för Church of Englands digitala kommunikation. Foto: Mikael M Johansson, Jenny Kane/AP/TT

Church of Englands digitala chef Adrian Harris om hur kyrkan använder digital kommunikation för att nå ut till fler.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Adrian Harris är chef för Church of Englands digitala kommunikation. Foto: Mikael M Johansson, Jenny Kane/AP/TT
Fråga
Foto: Mikael M Johansson

Innan Church of England startade sin nya digitala strategi genomförde de en undersökning i hela landet.

Totalt blev det 1 800 intervjuer med personer med olika bakgrunder. Undersökningarna ledde också till ett galleri med ett antal idealtyper, personas.

– Det lade grunden för kyrkans digitala strategi. I stället för att komma på saker här, och hoppas på det bästa, valde vi att gå ut och träffa vanliga kyrkobesökare och människor som är öppna för tro, med präster och lekfolk i kyrkan.

Sajten

Vikten av en bra och funktionell sajt är utgångspunkten för hela Church of Englands digitala kommunikation.

– Det är det enda som vilken organisation som helst har full kontroll över. Det är som ett 24-timmars butiksfönster.

Den nya webbplatsen sjösattes i oktober 2017. Strax därefter gick också sajterna live för båda ärkebiskoparna: Justin Welby av Canterbury, John Sentamu av York.

– Vi omvandlade de 75 000 dokumenten i den förra sajten till något betydligt mer fokuserat, betydligt mer tillgängligt och framför allt – och vilket undersökningen visade oss – avdelade en större del av sajten till de som utforskar och vill fördjupa sin tro.

– Om du är ett bröllopspar, om du vill döpa ditt barn, hur kan vi göra den användarresan enklare

Kyrkokartan

Teamet i London tog över ägarskapet av kyrkokartan ”A Church Near You” och byggde om den från scratch.

Ytterligare en undersökning med 1 600 respondenter låg till grunden för den omvandlingen, där de frågade webbredaktörer i lokala kyrkor hur de ville använda tjänsten.

 

Kampanjerna

Samtliga kampanjer under de senaste åren delar i mångt om mycket samma form och strategi.

De tas fram i nära samarbetet med förlaget i Church House. Med detta tryckta material som grund, omvandlar de detta till en rad olika plattformar – både i fysisk och digital form.

– Vi gör en app, vi gör nyhetsbrev, vi gör smakprov på kampanjen till sociala medier, ljud som är tillgängligt på Alexa och i appen. Och så foldern. Så det är nästan som en hel publiceringsmodell för olika kanaler.

Inför en ny kampanj börjar de med att gå tillbaka till de ursprungliga undersökningarna och ställer frågan: Vilken målgrupp ska de vända sig till?

– Vad vill vi att unga familjer att göra med detta? Hur kan vi ge föräldrar redskap att berätta julens bisättelser med sina barn? Vilken roll kan mor- och farföräldrar spela? Vilken roll ska de som utforskar sin tro spela?

Vid advent och jul är målgruppen ”nyfikna och intresserade”, under påsktiden och fastan handlar det mer om fördjupning.

– En nyckel är att vi aldrig är nedlåtande – att vi talar med människor där de befinner sig.

Data från sajter och sociala medier och undersökningarna blev en plattform för kampanjerna i sociala medier.

Med ”Follow the Star” 2018 tog de enligt Adrian Harris jättekliv framåt.

– Vi hade vår egen webbutik där vi sålde 50 000 saker, vi gjorde en massiv sociala medier-kampanj där vi uppmuntrade intresserade och nyfikna att komma till kyrkan och vi nådde totalt 7,9 miljoner människor.

Foto: Getty
Stöd till församlingarna

Ett mål är att skapa verktyg och innehåll som församlingar och kyrkor sedan kan använda själva.

Under askonsdagen 2019 publicerade de exempelvis en video som enskilda kyrkor publicerade i sina kanaler och som även snappades upp av riksmedia.

– Vi har en möjlighet att utrusta och möjliggöra kyrkor att använda det digitala för att människors tro ska växa, och att komma till tro.

– Det är helt upp till den enskilda kyrkan om de vill använda sajter som ”A Church Near You”. Men vi vill att de ska använda den eftersom den får 10 miljoner besök varje år.

De håller också utbildningar och workshops digitalt och på plats i församlingarna genom Digital labs live.

Hackathon

Ljud och röststyrning är två växande kommunikationsområden. Chrch of England utvecklade 2018 en ”skill” till Amazons artificiella intelligens Alexa.

Den togs fram efter förra årets Digital Labs Live – ett ”hackathon” där ett femtiotal kristna utvecklare och teknikkunniga personer samlades för att ta fram bra idéer.

Årets upplaga hölls i Manchester. Där fick utvecklarna ett specifikt mål: ”A Church Near You” har genererat massor med statistik. Hur kan de använda den datan för att komma på nya sätt att använda den på?

– Jag älskar att göra sådana saker, eftersom det skickar signalen at vi är en växande kyrka med stort självförtroende, säger han.

För att testa en idé görs först ett slags prototyp som kan testas på målgruppen. Funkar den fortsätter de att utveckla den. Funkar den inte, läggs den i malpåse.

– Människor kommer alltid att vara kritiska. Men det finns ett mod i att säga: Vi måste pröva detta, med rätt blygsamma medel. Vi testar det och ser vad som händer. Funkar det, så bygger vi vidare på det.