Samtliga kampanjer under de senaste åren delar i mångt om mycket samma form och strategi.
De tas fram i nära samarbetet med förlaget i Church House. Med detta tryckta material som grund, omvandlar de detta till en rad olika plattformar – både i fysisk och digital form.
– Vi gör en app, vi gör nyhetsbrev, vi gör smakprov på kampanjen till sociala medier, ljud som är tillgängligt på Alexa och i appen. Och så foldern. Så det är nästan som en hel publiceringsmodell för olika kanaler.
Inför en ny kampanj börjar de med att gå tillbaka till de ursprungliga undersökningarna och ställer frågan: Vilken målgrupp ska de vända sig till?
– Vad vill vi att unga familjer att göra med detta? Hur kan vi ge föräldrar redskap att berätta julens bisättelser med sina barn? Vilken roll kan mor- och farföräldrar spela? Vilken roll ska de som utforskar sin tro spela?
Vid advent och jul är målgruppen ”nyfikna och intresserade”, under påsktiden och fastan handlar det mer om fördjupning.
– En nyckel är att vi aldrig är nedlåtande – att vi talar med människor där de befinner sig.
Data från sajter och sociala medier och undersökningarna blev en plattform för kampanjerna i sociala medier.
Med ”Follow the Star” 2018 tog de enligt Adrian Harris jättekliv framåt.
– Vi hade vår egen webbutik där vi sålde 50 000 saker, vi gjorde en massiv sociala medier-kampanj där vi uppmuntrade intresserade och nyfikna att komma till kyrkan och vi nådde totalt 7,9 miljoner människor.