Prästgårdskulturen är något som Johan Tyrberg tänkt mycket på. Det finns en sorg i att en stor del av prästgårdarna sålts och inte längre tillhör Svenska kyrkan liksom det faktum att prästen lever längre från sina församlingsbor när han eller hon bor någon annanstans.
– Det finns många exempel på att kyrkoråd förr inte var intresserade av att underhålla prästgården eftersom den inte skulle vara förmer än andra hus. Det gjorde att många prästgårdar inte var i så bra skick och värderades för lågt när de senare skulle säljas.
– Jag förstår också det dubbla i det här med att bo eller inte vilja bo på jobbet, att barnen inte valt sättet att leva på. Jag själv har tyckt om att skapa relationer till människorna där jag bott.
Johan Tyrberg har levt nästan hela sitt liv i Skåne och Blekinge. Från födseln i Kristianstad har stigarna lett till Malmö, Tomelilla, Ystad ”där jag blev vuxen” till Utlandskyrkan, Karlshamn och Blekinge skärgård innan han vände åter mot Lund. Just det skånska är viktigt för identiteten i biskopsgården.
– Som skåning kan jag ibland känna mig berövad min historia, Sveriges historia är ju inte densamma som Skånes historia. Till exempel var Gustav Vasa aldrig kung över Skåne eller i Lunds stift.
För att balansera den stora oljemålningen på svenske Karl XI i vardagsrummet, valde Johan Tyrberg ett porträtt på en dansk på andra sidan rummet. I brist på en kung fick han tag i stormannen Holger Ulfstand. Allt för jämvikten och en smula fredstanke mitt i den blodiga svensk-danska historien.