Birgittapris till Inga-Britt Ahlenius

Det blev tidigare generaldirektören för Riksrevisionen och FN-medarbetaren Inga-Britt Ahlenius som igår fick ta emot det nyinstiftade Birgittapriset i Fresta församling. Hon får det för sitt mod att utmana makten och ifrågasätta ledarskap.

Birgittapriset är instiftat av Upplands Väsby kommun och delas ut på Birgittadagen den 7 oktober.

Priset  på 30 000 kronor ska enligt stadgarna tilldelas en person som genom sin gärning verkat i någon eller flera av de områden som den heliga Birgitta verkade inom. Motiveringen till att ge Inga-Britt Ahlenius det första priset lyder; "Med sin integritet och sitt stora mod att utmana mankten, rigga om en riksrevision, fälla en EU-kommission och kritisera ledarskapet hos FN;s generalsekreterare har hon handlat i Heliga Birgittas anda".

"Det är spännande att vara med och tolka Heliga Birgittas anda i vår tid, att se andan konkretiserad i en pristagare, säger Håkan Simonsson, kyrkoherde i Fresta församling, i Stockholms stift som igår ledde firandet i den församling där Heliga Birgitta tros ha fötts och döpts.