Marainen får samiskt kulturpris

Randi Marainen och Thomas Marainen får Samiska rådets kulturpris 2019. Foto: Annelie Päiviö

Randi Marainen och Thomas Marainen som är silversmed respektive jojkare, konsthantverkare och författare, har fått årets kulturpris från Samiska rådet i Svenska kyrkan.

– Pristagarna har bidragit till att utveckla och synliggöra samiskt kyrkoliv och samisk andlighet genom sina konstnärliga uttrycksformer, säger Ingrid Inga, ordförande för Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Randi Marainen har bland annat tagit fram en mässhake, en dopfunt och en oblat-skål.

Thomas Marainen har skrivit flera dikt- och barnböcker samt samiska sångtexter som har tonsatts. Just nu jobbar han med att spela in ett album med nordsamiska psalmer.

Brita Häll