Skrota konceptet kyrkliga handlingar

Fanny Willman Ledarskribent

Gudstjänst. Foto: Marcus Gustafsson och Mikael M Johansson

Betrakta i stället tillfällena som ett visitkort till både den gudsrelation och gemenskap som finns beredd för alla.

Jag är nygift och har nyligen fått ta emot fotografens bilder från dagen. När jag och min man tittar igenom dem ser jag i kyrkbänken inte bara en, inte två, utan så mycket som sju människor som jag aldrig har träffat eller känner igen. 
 
Det var några, för oss båda helt okända, församlingsbor i åldersspannet högre som hade tagit reda på att det var vigselgudstjänst i kyrkan den dagen och ville delta i vår stora fest. Det känns varken underligt eller påträngande utan högtidligt att de är förevigade som en del av vår stora dag. Även om jag, som vi skred genom mittgången, inte hade sinnesnärvaro nog att lägga märke till att de var där. 

Att bjuda till bröllop är att samla sin by av nära och kära. Äktenskapet är en samhällelig institution. Vittnen gör inte bara äktenskapet juridiskt giltigt, utan också begripligt att stunden till sin natur är en kollektiv angelägenhet. 
Makar har långtgående ansvar för varandra. 

Om mycket i en parrelation annars sker i skyddad vrå kräver dagen då två människor ingår äktenskap ögon och öron på plats för att löftets bindande karaktär ska kunna manifesteras.

Kyrkan har valt att göra gudstjänst av vigslarna. Det gör att dörrarna till festen aldrig kan vara stängda. Församlingen är alltid välkommen in. Detsamma gäller också dop och begravning.


Erik Gruvebäck, kyrkoherde i Östra Ryds församling i Linköpings stift, skriver i en debattartikel om hur Svenska kyrkan själv bidrar till den utveckling där kyrkliga riter privatiseras. Församlingen där han verkar har fattat ett, av mycket att döma, radikalt beslut: 

Att i samtliga av församlingens kanaler informera offentligt när det hålls dop och vigslar i någon av församlingens kyrkor. 
”I äldre tider spreds informationen om framför allt stundande vigsel- och begravningsgudstjänst i det mindre lokalsamhället på naturlig väg – via de nära relationerna i den lilla bondsocknen. I dagens hopslagna storpastorat och -församlingar vilar kunskapsförmedlingen uteslutande på vår externkommunikation i olika medier”, skriver Gruvebäck. 
 

Kontentan är att det är detsamma som att stänga församlingen ute från sin egen gudstjänst att de inte bjuds in till vigsel, begravning och dop.

Gruvebäck beskriver hur församlingen stötte på problem redan i sin egen kalender. Med en hemsida på Svenska kyrkans egen webbdomän är alternativen för vad som kan kungöras i kalendariet begränsade.

Svenska kyrkan borde uppmuntra en utveckling likt den i Östra Ryd. Hur ska det annars uppfattas som en betydelsefull del av dopet att upptas som medlem i sin församling? Om församlingen uppfattas som en abstrakt, ansiktslös skara människor – eller ännu värre, som prästen och hans eller hennes kollegor – hur ska det då bli tydligt att de kristna riterna alltid handlar om en förändrad relation mellan den enskilda människan och kyrkan?

För en bättre inställning till dessa gudstjänsters karaktär krävs för det första ett förändrat, internt språkbruk. Mitt förslag är att slopa snacket om kyrkliga handlingar både i och utanför arbetslaget. Som emigrerad från Finland visste jag inte vad kyrkliga handlingar var när jag kom till Sverige. Samlingsnamnet är alltså mindre användbart än vad många verkar vilja tro i kontakten med församlingen.

Tala i stället om vigsel-, dop- och begravningsgudstjänster, och betrakta tillfällena som ett visitkort till både den gudsrelation och gemenskap som finns beredd för alla.

Om resurser annars finns till stämningsfull liturgisk gestaltning i söndagens gudstjänst, varför inte överväga om församlingens kör kan engageras för att framföra något av brudparets önskade stycken, eller om kyrkomusikern kan välja ut en solist ur barnkören som kan sjunga Lalehs Goliat i stället för att ta fram Spotify och trycka ”play”? 

Stunden blir inte mindre intim för att kyrkdörren står öppen. Inte minst om där är fler som håller värmen.

 

Fanny Willman, ledarskribent

Prenumerera på Nyhetsbrev

11 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Göran Sagen, prästvigd-72. F.d SKUT- präst
Storartat uttryckt ! Instämmer till fullo. Tack!
Läsare
Instämmer
Läsare
Vacker tanke att återgå till en gemenskap i församlingen istället för ” privatisering ”.
Eva
Varför? Kyrkan är ju så mycket mer än "kyrkliga handlingar" Själv tycker jag att det är ett utmärkt sätt att skilja på en profan konsert eller en musikgudstjänst.
Per Ingvarsson
Det finns en annan aspekt också. Många kyrkor, inte minst på landet har inte möjlighet att fira gudstjänst så ofta som många vill. Genom att öppna upp framför allt dop och vigslar för "församlingen" så får många kyrkor på landet en gudstjänst som de annars inte skulle ha fått. Detta eftersom många dop och vigslar sker i kyrkor där det annars inte är så många gudstjänster för övrigt. Funderade själv i dessa tankar när jag var församlingsherde på landsbygden för några år sedan. Men kom aldrig till skott. Så därför blev jag väldigt glad och inspirerad av Eriks insändare. Och precis som Fanny skriver så finns det alla möjligheter att göra något festligare både för brudpar och anhöriga genom att låta flera medverka.
diakon Stephan Gullberg
Tycker det låter som en god idé! Och att man annonserar ut dem som andra gudstjänster på t ex hemsidan borde vara självklart. Vad gäller dop tror jag vi ofta glömmer bort att lyfta fram det fina alternativet dop i gudstjänsten. Personligen tycker jag alltid det är roligt när jag är på gudstjänst, och upptäcker att jag också får vara med om ett dop. Min fru och jag har också valt att döpa våra egna barn i gudstjänsten.
Lena E
Jag håller med om att vi ska se på de sk. kyrkliga handlingarna som vanliga församlingsgudstjänster och hjälpa till lika mycket t.ex. vid begravningar. Vi borde kunna göra lika mycket vid begravningar, som vid andra gudstjänster, som nu anhöriga får betala begravningsbyrån för.
Raimond Molander
Ninna Edgardh föreslår i sin bok ”Gudstjänt i tiden” samlingsnamnet ”Livets gudstjänster”. För 15-20 år sedan gjorde redaktionen för Kyrkans Tidning även tidskriften ”Livets skeden”. Kanske dags för återkomst? Länk till boken ”Gudstjänst i tiden” https://www.ninnaedgardh.se/wp-content/uploads/2019/10/Gudstj%C3%A4nst-i-tiden.pdf
Arne Nilsen, kh. em.
Håller helt med. Svenska kyrkan firar bara gudstjänster, som är öppna för alla. Det finns inga privata gudstjänster!
Anna
Kyrkliga handlingar är det interna begreppet, inget vi använder utåt. I handboken heter alla kyrkliga handlingar "-gudstjänst och/eller -mässa). Det heter redan -gudstjänst och är redan hela församlingens angelägenhet. Det är arbetssättet som kan behöva ändras. Den som jobbat i församling vet hur trögt det kan vara med sådant, förändringsarbete alltså. Det är bara att börja. Inget i vår regelverk står i vägen och rubriken för verksamheten finns redan. Vad är det som hindrar?