Ni är ändå tydliga med att odöpta konfirmander ska döpas innan de tar emot brödet och vinet?
– Ja, vi är tydliga med att hålla den ordningen att dopet är förutsättningen för nattvarden. Sen har ju situationen förändrats hos oss genom att fler är odöpta, och odöpta människor vill gå till nattvarden. Där är vi tydliga med att i stunden avvisar vi ingen, men att det är prästens ansvar att söka samtalet med den personen.
– Det ställer också anspråk på att vi inte utstrålar att ”det är lite krångligt det här med dop av unga och vuxna”. Varför upplever vi att dopet är svårt? Det är ju ändå kravlöst att få ta emot Guds kärlek.
– Jag tänker att nattvardsbrevet också aktualiserar hur vi talar om dop och vilken praxis vi har kring dop av ungdomar och vuxna.
Hur ser du på utsikterna för ett gemensamt nattvardsfirande med den romersk-katolska kyrkan?
– Det finns ett oerhört starkt tryck från församlingsfolket. Om man tittar på Tyskland märks det tydligt. Jag var inbjuden att predika 2018 vid de katolska kyrkodagarna i Münster, i en ekumenisk gudstjänst i domkyrkan. Då blev jag alldeles överrumplad över hur stor längtan var efter gemenskap, ekumenik och det gemensamma nattvardsfirandet.
I Tyskland finns ekumeniska kyrkokörer som sjunger ena söndagen i katolska kyrkan, andra i den evangelisk-lutherska, berättar Antje Jackelén. En av de tyska lutherska biskoparna har sagt att han kan tänka sig luthersk-katolska församlingar i områden där medlemmarna är få.
Det är möjligen lättare för folket att brinna för kyrklig enhet än för teologerna att enas om läran kring nattvarden. Men ärkebiskopen tycker att det rör sig i rätt riktning även tankemässigt. Hon hänvisar till ett besök som påve Franciskus gjorde i den evangelisk-lutherska församlingen i Rom 2015. Med sig hade han överraskande nog en nattvardskalk som present.
Den katolska kyrkan brukar säga att enhet först ska uppnås, sedan blir gemensam nattvard ett tecken på enhet. Av en kvinna i församlingen fick påven frågan hur han såg på den lutherska bilden av nattvarden som färdkost, stärkande föda på vägen till enhet.
Han svarade: ”Jag frågar mig själv: ’Är att dela nattvarden resans slut eller är det viaticum [färdkost] för att gå tillsammans?’ … Livet är större än förklaringarna och tolkningarna! Tänk alltid på dopet. En tro, ett dop, en Herre, så säger Paulus till oss. Och dra era konsekvenser ur det … Be till Herren och gå vägen framåt”.
– Det är ganska fascinerande, det påminner mycket om när Luther säger ”här står jag och kan inte annat”, säger Antje Jackelén.
– Så där finns ju också en öppning.