Ärkebiskopen: Det börjar alltid med ord. Krig som fred.

Foto: Marcus Gustafsson

Låt oss fortsätta att be, också för alla fredsförsök som sker i det fördolda, skriver ärkebiskop Antje Jackelén.

Krig i Europa! Många minns Balkankriget på 90-talet. Men få nu levande minns när senast ett europeiskt land blev invaderat av sin granne – 1939 när Nazityskland invaderade Polen. Trots att hotet var känt blev uppvaknandet till krig i Ukraina brutalt.

Invasionen startade samma dag som ärkebiskopens möte A Week of Neighbours skulle avslutas med drygt nittio minuters livesändning på temat Keeping our Humanity, att bevara vår mänsklighet. Alla medverkande var överens: nu om någonsin behövs detta arbete!

Under flera år har europeiska praktiker som arbetar med människor på flykt samlats i nätverk, delat kunskap med varandra och utbildats. Nu fick vi se exempel från livräddande arbete på gränsen mellan Polen och Belarus, från Paris och Berlin, från Lesbos, Östersund och Stockholm.

Modet, handlingskraften och det handfasta hoppet som byggts inom ramen för initiativet En värld av grannar ger mig och många med mig råg i ryggen inför de onda krafterna som sliter på planeten och den mänsklighet som bor under samma himmel.

Europas kyrkor ber och arbetar. Vi samlas i ekumeniska bönegudstjänster och interreligiösa manifestationer, insamlingar har kommit igång, flyktingmottagande förbereds. ”För kyrkorna är detta ett apokalypsens ögonblick: här avslöjas vad vi går för,” sa en forskare vid ett ukrainskt universitet i ett möte jag deltog i dagen efter invasionens början. Patriarken Kirill i Moskva har talat om en tragedi. Den ukrainske metropoliten Onufry (Moskvapatriarkatet) använder berättelsen om Kain och Abel som tolkningsnyckel. Han talar om brodermord. Gud frågar ”Vad har du gjort? Din brors blod ropar till mig från marken.” (1 Mos 4:10)

Himmelsskriande blodsutgjutelse. Som kristna envisas vi att tro att blodets skrik inte går ohörda. Inte heller rättvisans och solidaritetens rop.

Det börjar alltid med ord. Krig som fred. Låt oss fortsätta att be, också för alla fredsförsök som sker i det fördolda.

Livesändningen Keeping our Humanity på invasionsdagen avslutades med att imam Yahya Pallavicini från Italien och jag bad
denna bön:

Livets och fredens Gud,
vi ber för människorna i Ukraina.
För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse.
För offer och flyktingar – och för dem som kan hjälpa.
För Europa som är vårt hem.
Gud, i generation efter generation har du varit vår tillflykt
i konflikter, kriser och katastrofer.
Förbarma dig över din värld!
Visa oss livets väg och ge oss viljan att gå den.

Antje Jackelén,
ärkebiskop

”Livets och fredens Gud, vi ber för människorna i Ukraina. Förbarma dig över din värld! Visa oss livets väg och ge oss viljan att gå den.