Kyrkomötet sa ja till teologiskt ställningstagande om könsidentitet

Gör kyrkan tillräckligt eller inte för att inkludera transpersoner? Det diskuterades i Uppsala på tisdagskvällen. Foto: Mikael M Johansson, Getty Images

Efter votering sa kyrkomötet sa ja till utskottets förslag att ta fram ett officiellt teologiskt ställningstagande gällande könsidentitet och könsuttryck. Det var rena hyllningskören från flera håll när kyrkomötet diskuterade ämnet på tisdagskvällen. Utskottet ville bifalla motionen och betänkandet uppskattades av många ledamöter. Men inte av alla.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Kyrkomötet Hbtq
Gör kyrkan tillräckligt eller inte för att inkludera transpersoner? Det diskuterades i Uppsala på tisdagskvällen. Foto: Mikael M Johansson, Getty Images

Motionen, som framlagts av Karin Janfalk, Elise Solberg och Jenny Nilsson (ÖKA), föreslår att kyrkostyrelsen ska ta fram ett officiellt teologiskt ställningstagande gällande könsidentitet och könsuttryck. Utskottet ville bifalla motionen och betänkandet uppskattades av många ledamöter. 

– Detta är kärnan i Kristus. Han befriar oss och låter oss vara precis de vi är, jublade Linda Sjöö (Visk), medan biskop Andreas Holmberg tyckte att det var på tiden att kyrkan borrar ner sig i dess frågor.

– I dag vet vi bättre om de här frågorna än för bara tio år sen. Transpersoner har länge osynliggjorts och exkluderats i svenska kyrkan och det pågår fortfarande som om de inte fanns.

Men Torbjörn Aronson (KR) höll inte med, utan menade att kyrkan ur ett missionsperspektiv måste prioritera, och fortsatte:

– Jag tror inte på den här uppdelningen i olika typer av grupper.

Liknande tongångar hördes från Sverigedemokratiskt håll. Ann-Christine From Utterstedt menade att det är olyckligt när människor delas upp i olika grupper. Hon undrade vidare hur arbetet ens ska gå till:

 – Hur gör man det? Teologi betyder läran om gud. Det blir spännande att följa.

– Ibland kan vår godhet leda i en snårig värld. När anses man vara god? Är det när bibeln eller psalmboken skrivits om och anses könsneutral?

Jag tror inte på den här uppdelningen i olika typer av grupper.

Daniel Engström (SD) menade att kyrkan här gör sig skyldig till att haka på en samhällelig trend, som kommer att sluka resurser. Engström delar inte uppfattningen om att transpersoner är exkluderade inom Svenska kyrkan.

– Sverige är en väldigt öppen plats och vi är en tolerant organisation. Det kan inte vara vår uppgift, i en situation när vi förlorat 1,5 miljoner medlemmar, att lägga tid på dessa frågor, sade han, och Daniel Spiik (SD) fyllde i:

– Här förstärker man att HBTQ-personer skulle vara nåt väsensskilt från alla andra. Man förutsätter att den här gruppen är homogen.

Wanja Lundby-Wedin (S) replikerade:

– Om man säger att detta inte är våra kärnuppgifter då har man inte förstått någonting. Vår kyrka ska göra allt vi kan, så att hen inte ska känna annat än att hen är välkommen.

Det här kommer att få en positiv innebörd för samhället

Även Erik Johansson (FK) yrkade – med stor tvekan – avslag på motionen.

Det finns ingen tvekan om att vi behöver arbeta aktivt mot diskriminering och utanförskap. Jag är jätteglad över motionens intention, men det finns inga enkla svar. Det behövs också ett tydligt medicinskt perspektiv. Jag befarar att de här perspektiven inte finns med i motionens intention, sade han.

Men överlag var tongångarna positiva. Magnus Ek (C) kände sig innerligt stolt, glad och tacksam över att få vara en del en kyrka som vill utvecklas. Nina Wahlin (C) menade att detta kan öka ungas möjlighet att få ett språk och ett underlag för att argumentera för sin tro. Och Roger Olsson (S) påminde om att det bara är 23 år sedan reaktionerna mot Ecce Homo-utställningen tvingade människor att leva under polisbeskydd.

Louise Callenberg (S) citerade RuPaul och argumenterade för att Jesus också var queer, medan Roland Samuelsson (S) lyfte skolperspektivet och menade att detta arbete var otroligt viktigt:

Vi försöker stärka ungdomars acceptans för unga som har en annan könsidentitet. Det är fortfarande en av de stora anledningarna till att unga människor utsätts för mobbing och att de mår dåligt och har psykisk ohälsa. Det här kommer att få en positiv innebörd för samhället, sade han.