Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar har förklarat en biskop i Visby obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst. Domslutet är kortfattat, vilket har inbjudit till kritiska diskussioner.
Ansvarsnämndens dom borde, menar jag, ha inkluderat en diskussion om de olika rättsprinciper som står mot varandra, begreppsanvändningen och över huvud taget rättsdoktrinen. Detta eftersom oklarheterna vad gäller rättsläget är betydande.
Oklarheten består i hur ansvarsnämnden skriver fram obehörighetsförklaringen vad gäller präst- och diakonämbetena genom tolkningen av begreppet vigningstjänst. Tolkningen anses självklar men saknar referens till rättsdoktrinen. Det är också oklart om ansvarsnämnden själv drar slutsatser i sin dom som inte nödvändigtvis överensstämmer med rättsläget. Om nämnden i sak har rätt eller fel diskuterar jag alltså inte.
Begreppsanvändningen
Begreppet ”kyrkans vigningstjänst” är en direkt översättning av engelskans ordained ministry. Det infördes i det svenskkyrkliga språkbruket under en tid då Svenska kyrkan var tvungen att genomföra kyrkorättsliga regleringar av sådant som dittills funnits i statliga lagar och regelverk. Frågan om diakonatet var laddad och nya liturgier för bland annat vigningar till kyrkans ämbete skulle antas.
Begreppet vigningstjänst är ett resultat av en ohelig allians. I alliansen ingick kyrkopolitiker som hade målet att demontera kyrkans ämbete så långt det var möjligt (se till exempel Göran Lundstedt, Biskopsämbetet och demokratin, 2006). Där ingick även teologer som menade att det tysk-lutherska ordet ämbete var en konservering av ett medeltida språkbruk med negativa konsekvenser för en ecklesiologi som utgick från gudsfolket. I gudsfolket räknades också en rad andra, icke-vigda tjänster in.
I debatten har förekommit något slags idé om att uppdragen som biskop, präst och diakon skulle vara funktioner av kyrkans enda ämbete. Men uppdrag och ämbete är samma sak, enligt de ställningstaganden som upprepade gånger görs i olika kyrkliga dokument.
Vid kyrkomötet 1987, då alla möjliga begrepp var på tapeten, konstaterar läronämnden att det i lutherska traditioner, inklusive Svenska kyrkan, varit brukligt att på en övergripande nivå använda begreppet ämbete om kyrkans ämbete, till exempel Ordets ämbete.
Läronämnden föreslår då med centralstyrelsen ”Andens ämbete i kyrkan”, medan man samtidigt hänvisar till traditionen att ”på det specifika planet” använda begreppen biskopsämbete, prästämbete och diakonämbete. (Ln 1987:I y. Jfr till exempel SOU 1985:45, CsSkr 1987:4, se ”Kyrkans ämbete eller vigningstjänsten” i SKU 1998:2).
Detta utvecklade sig så att ämbete används om både det som är uppdrag (biskop, präst, diakon) och det som är vigningstjänsten (Ordets ämbete eller Andens ämbete i kyrkan). Det framgår som logiskt eftersom vigningstjänsten endast kan utövas som ett särskilt uppdrag.
Obehörigheten att utöva vigningstjänsten
När någon fråntas behörigheten att utöva kyrkans vigningstjänst, gäller detta naturligtvis det uppdrag eller ämbete till vilken personen är vigd.
När en person fråntas behörigheten att utöva sitt ämbete som diakon (enligt KO fråntas rätten att utöva kyrkans vigningstjänst) avses inte prästämbetet eller biskopsämbetet utan uppdraget i kyrkans vigningstjänst. Alltså det uppdrag till vilken personen är vigd och som kan fullgöras genom till exempel en anställning inom Svenska kyrkan. När diakonen endast är diakonvigd utgörs vigningstjänsten av diakonämbetet. En präst som diakonvigs blir fråntagen behörigheten att utöva prästämbetet.
När det gäller disciplinära åtgärder rörande präst- och diakonämbetena tillkommer de endast domkapitlen, såvida de inte blir föremål för prövning av överklagandenämnden. Men när det gäller biskoparna är ansvarsnämndens dom mer komplicerad eftersom biskopen både är prästvigd och biskopsvigd och i princip också skulle kunna vara diakonvigd.
I en kommentar till kyrkoordningens 30 kapitel heter det: ”Ett beslut om obehörighet avser inte enbart ett visst uppdrag utan behörigheten att utöva kyrkans vigningstjänst. Detta medför att den som är behörig att utöva mer än ett uppdrag, vilket alltid gäller en biskop, inte kan förklaras obehörig att utöva endast ett av dessa uppdrag.” (Kyrkoordning för Svenska kyrkan 2018, s. 190, Biskopsmötet 2014 ”Kallad till diakon och präst i Svenska kyrkan” och fr.a. CsSkr 1993:3). Det är möjligen så som ansvarsnämnden resonerat, men det framgår inte. Samtidigt skulle en sådan diskussion ha varit nödvändig eftersom en biskop i princip kan fråndömas behörigheten att utöva kyrkans vigningstjänst – den enda möjlighet till sanktion ansvarsnämnden har – utan att domen berör hans eller hennes möjlighet att utöva prästämbetet.