Biskopen: Önskar att vi hittar en dialog

Foto: Pressbild

Domkapitlets beslut om avkragning handlar inte om 2009 års beslut om vigsel av samkönade par – utan om kyrkomötets beslut från 2005, säger Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, med anledning av EFS kritik.

- I Svenska kyrkan i stort så råder det stor enighet om att det inte går att särskilja sexuell läggning och person.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Foto: Pressbild

- Beslutet från 2009 handlar om hur vi ser på äktenskapet och tar inte bort beslutet från 2005, säger Åsa Nyström.

­- Jag som biskop i Svensk kyrkan värnar rätten att inte viga samkönade par om man inte vill. Men i detta fallet handlar det om att skuldbelägga sexuell läggning.

Hon menar att konfirmationsundervisningen syftar till att undervisa i Svenska kyrkans tro och lära. Hade prästen i det aktuella fallet redogjort för detta och på en fråga dessutom redogjort för den egna uppfattningen hade det varit ”ett mindre problem”.

EFS frågar om ”förutsättningarna för hur vi får undervisa kring äktenskapet de facto har förändrats sedan 2009 års beslut”.  Samtidigt menar du – och kyrkostyrelsen - att domkapitelbeslutet bygger på 2005 års beslut i kyrkomötet.

Den tolkning som domkapitlet gör tycks komma som en överraskning för EFS. Hur kan det bli så om beslutet om detta kom redan 2005?

-  Det verkar som om 2005 års beslut har hamnat i skymundan efter 2009 års beslut. Det kokar ner till knäckfrågan: kan man särskilja läggning och person? Där stödjer sig domkapitlet på Svenska kyrkans beslut 2005 att det är ”uteslutet att fördöma homosexuella personer eller att skuldbelägga den homosexuella orienteringen”, säger Åsa Nyström.

­- Det beslutet täcker in att oavsett om man särskiljer eller håller ihop läggning och person så är det uteslutet att skuldbelägga eller fördöma. I Svenska kyrkan i stort så råder det stor enighet om att det inte går att särskilja sexuell läggning och person.

Också när det gäller bedömningen av evolutionsteorin går uppfattningarna isär.

EFS skriver att ”det förefaller minst sagt underligt” att en präst skulle ha avvikit från kyrkans tro, bekännelse och lära om dennes sagt att Gud har skapat människan till sin avbild.

- Evolutionsteorin är inte en del av Svenska kyrkans tro. Vi tror på Gud Skaparen. Vetenskapen undersöker hur Gud skapat och fortsätter att skapa.

- Med det blir problematiskt om vetenskapen om universums utveckling sätt i ett motsatsförhållande till kristen tro så att det förväntas av konfirmanden att för att vara kristen bör den ta avstånd från evolutionsteorin.

EFS skriver att detta ”riskerar att påverka relationen mellan Svenska kyrkan och EFS” om beslutet inte ändras.

Hur ser du på den framtida relationen mellan EFS och Svenska kyrkan?

- I den bästa av världar önskar jag att vi hittar en dialog där relationen kan fördjupas. Det är vad jag önskar. Jag är ett barn av EFS. Det är EFS som format och fostrat mig, och jag vill inte EFS något illa.

Fakta: Kyrkomötesbeslutet 2005

Beslut om en ordning för välsignelse över registrerat partnerskap.

Kyrkomötet förtydligar sitt ställningstagande och tar avstånd från fördömande, skuldbeläggande och diskriminering på grund av sexuell orientering:

  • Kyrkan skall aktivt motverka diskriminering av personer på grund av sexuell orientering.
  • Svenska kyrkan bör inte sanktionera eller driva en organiserad verksamhet i syfte att ”bota” homosexuella från deras läggning.
  • Homosexuell orientering, eller ett liv i partnerskap, är inte ett motiv för att vägras vigning till kyrklig tjänst.

Källa: Svenska kyrkan i Luleå stift