Biskopsmötet går inte laestadianerna till mötes

Laestadianernas sommarmöte i Haparanda 2013. Foto: Johannes Frandsen

Biskoparna vill inte göra ett särskilt ställningstagande om att viga präster som står för ”klassisk kristen tro” för tjänst i församlingar där den laestadianska väckelsen är stark.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Luleå stift
Laestadianernas sommarmöte i Haparanda 2013. Foto: Johannes Frandsen

Biskopsmötet tar i ett svarsbrev till de östlaestadianska fridsförbunden avstånd från deras kristendomstolkning och biskoparna gör heller inte de ställningstaganden som laestadianerna önskade.

Femton östlaestadianska fridsförbund skickade i slutet av januari ett brev till Svenska kyrkans biskopar och frågade om kyrkan vill behålla väckelsen inom kyrkan. Brevet gjorde tydligt att rörelsen inte kan samtycka till att Svenska kyrkan godkänt kvinnliga präster, samkönade äktenskap och att kyrkan deltar i pridefestivaler

I brevet frågade fridsförbunden också om kyrkan och biskoparna vill tillgodose deras behov av präster och diakoner med den bibelsyn som de själva kallar ”klassisk kristen”.

Laestadianerna skriver också att Jesus och apostlarnas ord måste ha högsta auktoritet om Svenska kyrkan ska kunna kalla sig för en kristen kyrka, och de tar avstånd från vad de uppfattar som kyrkans liberalteologiska bibeltolkning, att ”Bibeln kan innehålla Guds ord”.

Biskopsmötet skriver i sitt svar att ”Svenska kyrkan inte är en kyrka som tror på Bibeln utan vi tror med Bibeln på den Treenige Gud”.

Liberalteologin, förklarar biskoparna i brevet, var mest aktuell för 100 år sedan men att det som stått sig i teologi och bibelforskning, sedan urkyrkans tid, är att Guds ord måste tolkas.

Men biskopsmötet är i brevet tydligt med att man inte önskar ändra på att östlaestadianerna är en del av Svenska kyrkan.

– Jag vill inte betrakta den laestadianska väckelsen och deras fridsförbund som något annat, det är en del av Svenska kyrkan så som kyrkan ser ut, främst i Tornedalen. Det är inte åtskilt, utan sammanflätat, säger Luleås biskop Åsa Nyström till Kyrkans Tidning.

På frågan om Svenska kyrkan kommer att ställa präster med ”klassisk kristen bibelsyn” till förfogande för rörelsen svarar biskoparna i brevet att när prästkandidater antas tas hänsyn till ”de särskilda lokala behov som olika stift kan ha”, men de betonar att utbildningen syftar till att ”kandidaterna kan bli till tjänst för hela kyrkan”.

Åsa Nyström säger att brevet inte ska tolkas som att biskopsmötet nu sätter ner foten och helt säger nej till att tillgodose fridsförbunden med präster med en ”klassisk kristen bibelsyn”.

– Det är för enkelt att säga så. Präster kommer alltid ifrån en församlingsmiljö. Vi talar i brevet om viken av att vara i dialog och planerar in samtal. En viktig fråga som jag vill veta nu är i vilken mån det finns personer i väckelserörelsen som vill bli präster i Svenska kyrkan. Det är en fråga som är större än om vi kan ge dem präster.

Men om det finns de som vill vigas till präster i Svenska kyrkan och som är tydliga med att de inte acceptera kvinnliga präster till exempel, hur ser ni på det?

– Det vi begär formellt är att man kan tjänstgöra med män och kvinnor. Men vi har faktiskt inget åsiktskrav.

– Det finns präster som fungerar väl i den laestadianska rörelsen och som tjänstgör med kvinnor. Men de har blivit färre. Det är det som är oron och då vill jag föra samtal med rörelsen för att se hur de själva ser på försörjningen underifrån.

Vad gäller synen på homosexualitet säger Åsa Nyström att det inte främst är kyrkomötets beslut från 2009 om samkönade vigslar som är den svåra frågan att lösa, eftersom det innebär vigselrätt och inte vigselplikt. Större svårighet innebär beslutet från 2005 om att inte fördöma, skuldbelägga och att motverka diskriminering på grund av sexuell orientering.

– Att inte skuldbelägga är den mer kniviga punkten och där behöver vi föra samtal om var gränsen går.

Välkomnar biskopsmötet personer med en ”klassisk kristen bibelsyn” att bli präster i Svenska kyrkan?

– Jag välkomnar varje person som vill föra samtal om den resan. Då för vi samtal utifrån biskopsbrevet om att bli präst och diakon i Svenska kyrkan och om vigningslöftenaVi behöver präster som kan tala olika kristna dialekter och det är klart vi vill ha präster som kommer ur Tornedalens mylla.

Men ni är inte öppna för någon form av särskild överenskommelse vad gäller präster till fridsförbunden?

– Det tror jag inte är vägen framåt. Det är mycket mer intressant att samtala om i vilken mån de själva kan se att det finns personer som de tror är lämpliga och om dessa själva vill.

Kyrkans Tidning har sökt representanter för fridsförbunden som avböjt att kommentera biskopsmötets svar.

 

Fakta:

I Sverige uppdelad i två delar, öst och väst.

Västlaestadianerna har redan skurit av banden till Svenska kyrkan.

Östlaestadianerna organiseras i församlingar, fridsförbund.

Flest finns i området där Lars-Levi Laestadius verkade i mitten av 1800-talet; Karesuando, Pajala kommun och Tornedalen.

Kuttainens fridsförbund har ungefär 300 medlemmar.

Svenska Lappmarkens församling i Gällivare fungerar som rådgivande moderförsamling till alla övriga västlaestadianska församlingar. 

I Finland finns tre huvudgrenar av laestadianism: Gammallaestadianer (SRK), Västlaestadianer, Rauhan Sana-familjen, inklusive Östlaestadianismen

Laestadianer finns också i Norge, USA och Ryssland.

Källa: Wikipedia, NE, med flera